Több száz dohánybolt került bajba, miután kiskorúaknak értékesítettek dohánytermékeket – számolt be a Ripost.
Magyarországon a törvény szigorúan megtiltja, hogy dohánytermékeket értékesítsenek 18 év alatti fiatalok számára. Az ország már évek óta elkötelezetten dolgozik azon, hogy csökkentse a lakosság körében a káros szokások elterjedését. Ahogy sok más országban, nálunk is érvényesek a kiskorúak védelmét szolgáló szabályok: a nemzeti dohányboltokba kiskorúak nem léphetnek be, és a dohánytermékek értékesítése számukra tilos. Az idei évben a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) szigorú ellenőrzéseket folytatott, melynek során több száz dohányboltot szankcionáltak - tájékoztat a Magyar Nemzet.
Kiskorúakat nem lehet kiszolgálni a dohányboltokban - ez szigorú szabály, amelyet az SZTFH minden éven ellenőriz is. Idén is ellenőrizték az üzleteket, és bár a tavalyi évhez képest jelentősen csökkent az olyan üzletek száma, amelyek cigarettát adtak el kiskorúaknak, azért még mindig akadnak ilyenek. Ezekkel szemben az SZTFH szigorú szankciókat alkalmaz.
A hatóság nem csupán a trafikok tevékenységét figyelemmel kíséri, hanem állandóan nyomon követi az illegális online dohánytermék-kereskedelmet is. Az illetékes hatóság vezetője hangsúlyozta, hogy Magyarország területén a dohánytermékek forgalmazása kizárólag a dohányboltok keretein belül megengedett, a távértékesítés pedig szigorúan tilos. Azonban az érintett online platformok a törvényi előírásokat kijátszva, kifejezetten a legnagyobb kockázatnak kitett fiatalokat célozzák meg.
Az SZTFH, együttműködve a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal, összesen 122 weboldalt blokkolt, és eljárásokat indított az üzemeltetők ellen. A jogsértéseket elkövetőkkel szemben ötmillió és ötszázmillió forint közötti pénzbírságot szabhatnak ki. Eddig a blokkolásokkal kapcsolatban 819 millió forintnyi közigazgatási bírságról született döntés.
Az elnök hangsúlyozta, hogy az SZTFH 2024 novemberében újra elindította figyelemfelkeltő kampányát, mely a dohányzás és a passzív dohányzás egészségügyi kockázataira irányítja rá a figyelmet. Az „A tét te vagy!” elnevezésű kezdeményezés célja, hogy a fiatalokban elültessék a leszokás gondolatát, és felhívják a figyelmet az illegális dohánytermékekkel kapcsolatos veszélyekre. A kampányhoz kapcsolódó tartalmakat a dedikált Facebook-oldalon és a hivatalos weboldalon lehet nyomon követni.