Ősztől új szigorítás lép életbe a NAV-nál: a hibás online számlák nem kerülnek be a rendszerbe.

Szeptember 15-től új, szigorúbb szabályok lépnek életbe a NAV Online Számla rendszerében, amelyek hatására bizonyos hibák esetén a rendszer nem fogadja el a számlaadatokat. A hivatal célja ezzel a lépéssel a számlák minőségének javítása és az eÁFA szolgáltatás hatékonyságának fokozása. A tesztelési időszak szeptember 1-jén kezdődik, így a vállalkozásoknak két hét áll rendelkezésükre az átállásra és a szükséges módosítások elvégzésére.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) legfrissebb közleménye szerint 2025. szeptember 15-től radikális változások lépnek életbe az Online Számla rendszerben, különös figyelmet fordítva a validációs szabályok szigorítására. Az új rendelkezések értelmében azok a számlaadatok, amelyek eddig csupán figyelmeztetést (warning üzenetet) kaptak, a jövőben hibaüzenettel (error) kerülnek elutasításra. Ez azt jelenti, hogy az ilyen számlák adatszolgáltatása nem fog megvalósulni - mintha nem is léteztek volna - figyelmeztet az MTI.
A módosítás mögött az a felismerés húzódik meg, hogy számos vállalkozás elhanyagolta a figyelmeztető jelzéseket, amelyek pedig az adatszolgáltatás színvonalának növelését célozzák meg.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) már tavasszal, egészen pontosan 2025. március 26-án közzétette az Online Számla rendszer validációs folyamataiban tervezett módosításokat. Az adóhatóság összesen 21 validáció szigorítását tűzte ki célul, és ezzel kapcsolatban felkérte az adózókat és szoftverfejlesztőket, hogy osszák meg véleményüket és javaslataikat. Ezeket a visszajelzéseket figyelembe fogják venni a módosítások végrehajtásakor.
A zökkenőmentes átállás érdekében szeptember 1. és 15. között tesztidőszakot biztosítanak az Online Számla tesztkörnyezetében. A validációs szabályok átalakítása nem csupán a NAV, hanem az Online Számla rendszert aktívan használó adózók érdeke is. Az adatminőségi problémák ugyanis azon adózókat, könyvelőket is érinti, akik az Online Számla rendszert használják a számlafeldolgozásuk automatizációjára, vagy az áfaanalitikájuk validációjára - tájékoztatott a NAV.