Új megvilágításba került a mobiltelefonok szerepe a gyerekek életében: a szakértők szerint ezek a készülékek akár életmentő eszközként is funkcionálhatnak. A Pénzcentrum által közzétett friss kutatás alapján a telefonok nem csupán szórakozási lehetőséget

Egy új, úttörő kutatás szerint a középiskolás korú gyermekek mentális egészsége szempontjából előnyös lehet az okostelefon használata, ami ellentmond a korábbi feltételezéseknek.
A Dél-Floridai Egyetem (USF) legújabb kutatása új fényt derít arra az általánosan elfogadott vélekedésre, miszerint az okostelefonok egyedül csak hátrányosan hatnak a gyermekekre. A tanulmány eredményei figyelemre méltóak, és rávilágítanak arra, hogy a fiatalok mentális egészsége szempontjából nem minden esetben bizonyulnak károsnak ezek a modern eszközök.
Justin Martin, a kutatás vezetője, így fogalmazott: "A kutatócsoportunk több tagja is elmerült Jonathan Haidt 'A szorongó generáció' című könyvében, és komoly aggodalommal töltött el minket a benne tárgyalt jelenségek." A Huffpost beszámolója szerint a népszerű szociálpszichológus munkája arra figyelmeztet, hogy a telefonhasználat robbanásszerű növekedése súlyos mentális egészségügyi problémákat idéz elő a fiatalok körében.
"Arra számítottunk, hogy kizárólag negatív következményeket találunk az okostelefon-tulajdonlással kapcsolatban, de egyszerűen nem ezt tapasztaltuk", tette hozzá Martin.
A kutatásban 1510, 11-13 éves floridai fiatalt vizsgáltak. Az eredmények szerint az okostelefonnal rendelkező gyermekek jobb mentális egészségről számoltak be, mint telefonnal nem rendelkező társaik. Többek között magasabb önértékelésről és alacsonyabb depressziós hajlamról tettek említést. Ez az összefüggés a különböző társadalmi-gazdasági hátterű gyermekek esetében is megfigyelhető volt.
Az USF felmérése cáfolja azt a hiedelmet is, hogy a mobiltelefonnal rendelkező gyerekek inkább bezárkóznak szobájukba. Valójában a megkérdezett, okostelefonnal rendelkező gyerekek nagyobb valószínűséggel töltöttek időt személyesen a barátaikkal.
Martin észrevette, hogy a középiskolás diákok telefonjaik segítségével online kapcsolatokat ápoltak barátaikkal, iskolai projektjeiket végezték el, oktató jellegű játékokkal szórakoztak, és személyes találkozókat szerveztek.
"Ahogyan a felnőtteknek, úgy a gyerekeknek is elengedhetetlen a telefon, hogy aktívan részt vehessenek a virágzó társasági életben," felelte Martin.
Dr. Megan Moreno, a Wisconsini Egyetem Gyermekgyógyászati Tanszékének közösségi média és serdülő egészségügyi kutatásokat végző csoportjának vezető kutatója "úttörőnek" nevezte az USF felmérését, mivel sok tanulmány figyelmen kívül hagyja annak lehetőségét, hogy a gyermekek telefonhasználatának pozitív hatásai is lehetnek. "Nagyon ritkán találkozhatunk olyan kutatásokkal, amelyek egyaránt mérlegelik az előnyöket és a kockázatokat" – emelte ki.
Catherine Pearlman, aki okleveles klinikai szociális munkás és a "First Phone: A Child's Guide to Digital Responsibility, Safety, and Etiquette" című könyv szerzője, hangsúlyozza, hogy a középiskolás fiatalok különösen sokat nyerhetnek a telefonjaik használatából. E korosztály tagjai gyakran találják magukat kényelmetlen helyzetekben társas interakciók során. Pearlman szerint a magasabb társas szorongással rendelkező gyerekek számára a telefon "igazi mentőövet" jelenthet, mivel sokkal egyszerűbbé teszi a kommunikációt.
A felmérés során megfigyeltük, hogy a részt vevő gyerekek körülbelül 80%-ának már van okostelefonja. Ez a jelenség azt mutatja, hogy a telefon hiánya ebben a korban komoly társadalmi elszigetelődést okozhat.
A középiskolások körében Moreno szerint "ha hiányzik az okostelefonod, akkor kicsit kilógsz a tömegből". "Előfordulhat, hogy lemaradsz a suli utáni eseményekről, ahol mindenki egy adott gyerek otthonában gyülekezik, vagy nem vagy tisztában azzal, miről diskurálnak a többiek egy bizonyos popkulturális jelenség kapcsán."
A kutatás eredményei szerint azok a gyerekek, akik nem rendelkeztek okostelefonnal, nagyobb eséllyel váltak internetes zaklatás áldozataivá. Martin véleménye szerint ennek egyik oka lehet, hogy ezek a gyerekek kimaradtak a digitális kommunikációs körforgásból, így nem vettek részt a kortársaikkal folytatott online beszélgetésekben.
Martin kifejtette, hogy ezek a zaklatott fiatalok "talán céltáblái a bántalmazásnak, és gyakran nem állnak rendelkezésre, hogy megvédjék magukat". Hozzátette: "Az internetes zaklatásról folytatott kutatásunk során olyan kérdéseket is feltettünk, mint például: 'Az utolsó három hónapban előfordult-e, hogy rólad rossz szándékú képeket vagy videókat osztottak meg?'"
A tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a 11 éves vagy annál idősebb gyermekek számára valószínűleg rendben van, ha saját okostelefonjuk van, és ez valójában előnyös lehet e korosztály mentális egészségére.
Moreno kiemelte, hogy a 8 és 11 éves kor közötti gyermekek számára talán még nem a legmegfelelőbb időpont a telefon használatának felelősségére, mivel ebben az életkorban a képzeletbeli játékok nélkülözhetetlenek a fejlődési szakaszaikhoz. Ezzel szemben a középiskolás évek ideális időszakot jelentenek a telefon beszerzésére, mivel ez segíthet a fiatalok identitásának formálásában. "Ekkor kezdődik el igazán az a gondolkodási folyamat, amely során elkezded megkérdőjelezni, hogy 'én olyan ember vagyok, aki ezt csinálja', vagy 'én olyan ember vagyok, akit ez érdekel'. ... A telefon fontos eszközként szolgálhat a fejlődési céljaik elérésében," mondta Moreno.
Pearlman megállapítása szerint az USF felmérés összhangban áll a családokkal folytatott interjúi eredményeivel, valamint a saját ajánlásával, amely szerint a 9-11 éves korosztály ideális időpont a gyermekek első telefonjának átadására.
Ennek hátterében az áll, hogy a középiskolás fiatalok sokkal inkább képesek kapcsolódni szüleikhez, és nyitottabbak a család telefonhasználati tanácsaira, magyarázta Pearlman. Ekkor élik át azt az időszakot, amikor a társadalmi kapcsolataik igazán felélénkülnek.
"Mire 13-14 évesek lesznek, már nem akarják, hogy a szüleik oktassák őket a technológiára. Nem akarják, hogy benne legyél a közösségi média fiókjaikban. ... Nagyon is a barátaikat kezdik tanácsadóként használni", mondta Pearlman. "De egy 11 éves annyira boldog, hogy telefonja van."
A Pearlman által hangsúlyozottak szerint ebben a korosztályban a gyerekek technológiai kitettsége messze meghaladja a szülők elképzeléseit, ezért érdemes lehet számukra megfelelő képzést biztosítani.
A kutatás egyik lényeges üzenete a szülők számára, hogy a gyermekek ne aludjanak a telefonjaikkal egy szobában. Az értesítések zaja már a felnőttek figyelmét is könnyen eltereli, azonban egy fejlődő gyermek alvására kifejezetten romboló hatással lehetnek.
A legfrissebb kutatások alapján a telefonjukkal egy szobában alvó gyerekek jelentősen kevesebb alvást tapasztalnak, mint azok, akik a készülékeiket távolabb helyezik el. Azok a gyerekek, akik a telefonjuk mellett töltik az éjszakát, csupán körülbelül 8,6 órát alszanak iskolai napokon, míg azok, akik telefonjukat egy másik szobában hagyják, 9,3 órát pihennek. Ez a különbség figyelemre méltó, és összhangban áll az Amerikai Alvás Medicina Akadémia ajánlásával, amely szerint a gyerekeknek minimum kilenc óra alvásra van szükségük éjszakánként a megfelelő fejlődéshez és egészséghez.
Ez a plusz alvásidő „óriási mennyiségű extra pihenést jelent egy fejlődő agy számára” – osztotta meg Martin. „Valójában ez lehet a döntő tényező a később jól alkalmazkodó és a nehezen alkalmazkodó felnőttek között.”
Pearlman javasolja a szülőknek, hogy ne tartsanak semmilyen töltőeszközt a hálószobában, mivel ezek a készülékek túlzottan elvonhatják a gyerekek figyelmét.
"Meséket hallottam olyan nyolcéves gyerekekről, akik éjszaka ébresztőt állítanak be az iPadjükön, hogy felébredjenek és játszhassanak a sötétben" – mondta Pearlman. "Ha meghallanak egy zümmögést, vagy érzik, hogy valami közel van, nagyobb eséllyel veszik elő a készülékeiket. ... Az éjszaka közepén a telefonjukon semmi jót nem találhatnak ezek a gyerekek."
Természetesen vannak olyan gyerekek, akiknek elengedhetetlen a telefonjuk közelsége ahhoz, hogy egyáltalán el tudjanak aludni. Ilyenkor fontos, hogy alkalmazkodjunk az igényeikhez – mondja Moreno. "Ez az a pillanat, amikor együtt dolgozunk a gyerekkel, hogy megértsük: 'Hol van a telefon? Milyen beállításokat tudunk használni? Beállíthatjuk a 'Ne zavarjatok' funkciót, hogy csak a szüleik tudjanak vele kapcsolatba lépni?'"
Összességében elmondható, hogy a gyermekek telefonhasználatának számos hátránya van. Azonban lényeges, hogy ne csupán a telefonok negatív aspektusaira összpontosítsunk, hiszen ezek nem kizárólagosan rossz vagy jó eszközök. Ez a felmérés fontos figyelmeztetés: a telefonok elvétele vagy a hozzáférés korlátozása komoly hatással lehet a gyermekek jólétére. A telefon megléte hozzájárulhat olyan fontos beszélgetésekhez és ismeretekhez, amelyek segíthetik őket abban, hogy kibontakoztathassák a bennük rejlő potenciált.