Az idei tanévben a pedagógusok száma nőtt, míg a diákoké csökkent a tavalyi évhez képest.

A 2024/2025-ös tanévben az általános iskolákban több pedagógus tevékenykedik, mint az előző évben, ugyanakkor a diákok létszáma továbbra is csökkenő tendenciát mutat.
Az idei tanévben 73 407 pedagógus tanít az általános iskolákban, ami 893 fővel több, mint a 2023/2024-es tanévben - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból. A növekvő adat ellenére a pedagógushiány továbbra is komoly problémát jelent az oktatásban.
A Századvég Kutatóközpont is észrevette, hogy Magyarországon komoly tanárhiány lépett fel.
A diáklétszám folyamatos csökkenése egyre aggasztóbb tendenciát mutat az oktatási intézményekben. Ez a jelenség számos tényezőre vezethető vissza, mint például a demográfiai változások, a fiatalok elvándorlása vagy a közoktatás minőségének csökkenése. A kevesebb diák nemcsak a tanórák hangulatát, hanem az iskola gazdasági helyzetét is befolyásolja, hiszen a finanszírozás gyakran a tanulói létszámtól függ. Fontos, hogy az intézmények és a döntéshozók olyan stratégiákat dolgozzanak ki, amelyek vonzóbbá teszik az iskolákat a jövő generációi számára, hogy megfordíthassák ezt a kedvezőtlen trendet.
Egyidejűleg a tanulói létszám ismét csökkent: a 2024/2025-ös tanévben 714 911 általános iskolás gyermek szerepel a nyilvántartásban, ami 1525 fővel kevesebb, mint az előző évben. Ez a tendencia nem új keletű; az utóbbi évek során folyamatosan csökken a diákok száma, amit a demográfiai változások, különösen a születések számának visszaesése indokol.
A nappali oktatásban részt vevők közül jelenleg 170 478 gyerek tanul ebben a formában.
A hátrányos helyzetű tanulók száma folyamatosan növekszik.
Miközben a teljes diáklétszám csökken, a hátrányos helyzetű tanulók száma folyamatosan növekszik. Jelenleg 40 482 gyermek vesz részt nappali oktatásban hátrányos helyzetűként, ami 1316 fővel több az előző tanévhez képest. Érdemes megjegyezni, hogy a 2021/2022-es tanévhez viszonyítva még mindig körülbelül 4000 diákkal kevesebb található ebben a csoportban. Az utóbbi három év során azonban egyértelmű tendencia figyelhető meg, miszerint folyamatos emelkedés tapasztalható a hátrányos helyzetű tanulók körében.
Kiegyensúlyozott pedagógus-diák kapcsolat kialakítása
Bár változott a tanárok és diákok száma, az egy pedagógusra jutó tanulók száma lényegében nem változott: továbbra is 9,7 fő jut egy tanárra, ami évek óta jellemző adatnak számít.