Oroszország sarkvidéki olajexportja látványosan növekszik.

A Vortexa elemzőcég és két orosz olajkereskedő legfrissebb információi szerint Oroszország sarkvidéki olajexportja áprilisban drámai növekedésnek indult Kínába. Az eladók különféle árkedvezményeket kínálnak, valamint szankcióktól mentes tankerekkel bonyolítják a szállítást, hogy mérsékeljék az amerikai embargó következményeit.
Oroszország tengeri olajexportjának körülbelül 10%-át képviseli a sarkvidéki olajipar, amely komoly hatásokkal néz szembe Washington januári szankcióinak következtében. Ezek a korlátozások lényegében minden olyan tankerre kiterjednek, amelyek az ARCO, Novy port és Varandey típusú olajokat szállítanak, továbbá érintik a Gazprom Neft termelési tevékenységét is.
A korlátozások kijátszása érdekében ezeket a szállítmányokat Szingapúr és Malajzia nemzetközi vizein keresztül továbbítják, ahol átrakják őket nem szankcionált, nagyon nagy nyersolajszállító hajókra (VLCC), mielőtt Kínába indulnának. Ezt a folyamatot hajóról-hajóra (STS) átrakásnak nevezik - közölték a kereskedők és Emma Li, a Vortexa vezető elemzője.
Li becslése alapján a múlt héten legalább 4 millió hordó sarkvidéki olaj került átrakodásra, míg a Dél-kínai-tengerre ezen a hónapon belül további 16 millió hordó olaj várható érkezése.
A kínai sarkvidéki olajimport várhatóan felfelé ível a bőséges kínálat következtében, azonban a ténylegesen megérkező mennyiség a logisztikai nehézségek és a kínai finomítók vásárlói érdeklődésének alakulásától függően eltérhet - emelte ki az elemző.
A Lukoil és a Gazprom Neft egyelőre nem válaszolt a Reuters kérdéseire.
A Vortexa legfrissebb statisztikái alapján Kína március hónapban naponta 25 000 hordó sarkvidéki olajat hozott be az országba.
Az egyik kereskedő megosztotta, hogy az ilyen típusú átrakodásokat azért alkalmazzák, mert számos kínai vevő elvárja, hogy az olajat nem szankcionált hajókon szállítsák. Ezzel szeretnék minimalizálni a másodlagos szankciók kockázatát, és ezért hajlandók magasabb árat is fizetni az ilyen szállítmányokért.
A kereskedők tájékoztatása szerint ezek a szállítmányok mostantól körülbelül két hónapot igényelnek ahhoz, hogy elérjék Kínát. Ennek fő oka, hogy a tankerek a Szuezi-csatornán keresztül közlekednek, és az STS átrakodás során a szállítási költségek is emelkednek. Ráadásul a rövidebb Északi-tengeri Útvonal (NSR) Kína irányába júliusig zárva tart, ami tovább bonyolítja a helyzetet.
"Ez egy rendkívül hosszú és költséges útvonal" - nyilatkozta az egyik kereskedő a Reutersnek.
A könnyű sarkvidéki olaj mostanában a Brent árakhoz képest kedvezőbb áron érhető el, míg korábban feláras volt - tájékoztatták a kereskedők.
Forrás: Reuters hírügynökség