Norris diadalmasan zárta a zűrzavaros Brit Nagydíjat, míg Hülkenberg a dobogóra léphetett! | M4 Sport

Ahogyan a Forma-3 és Forma-2 versenyeknél, úgy a nagydíj előtt is a legfontosabb kérdés az időjárás alakulása volt Silverstone-ban. Vasárnapra ugyanis megérkezett az eső, ami jelentős hatással volt mindkét utánpótlás széria versenyének menetére.
Az F1-es rajt pillanatában már nem hullott az eső, de a levegő hűvös volt, és a pálya csúszós állapotban maradt. Az aszfalt felszínéről eltűnt a gumis ív, így új kihívásokkal kellett szembenéznie a versenyzőknek. A start előtt a csapatok mind a köztes abroncsokra készültek, hiszen ezek tűntek a legmegfelelőbb választásnak a körülményekhez.
Max Verstappen a pole pozícióból indult, miután tegnap, amikor a legnagyobb ellenfelei hibázgattak, ő egy tökéletes kört teljesített. Mellette a rajtrács második helyéről a jelenlegi éllovas, Oscar Piastri várta a rajtot.
A második sorból két hazai hős, Lando Norris és George Russell indult, akárcsak a harmadik sor elejéről: ez a pozíció a hétszeres bajnok Lewis Hamiltoné volt.
Hamilton mellett a Ferrari versenyzője, Charles Leclerc foglalta el a második helyet. Fernando Alonso a hetedik pozícióból indult, és a középmezőny "külön versenyét" a legelőnyösebb helyről kezdhette meg, mellette pedig Pierre Gasly sorakozott fel. A legjobb tíz között Carlos Sainz és Andrea Kimi Antonelli is rajthoz álltak.
A rajtrácson tizenkilenc autó sorakozott, ám a kvalifikáció során a kavicságyban végző Franco Colapinto a boxutcából indult, mivel megszegte a parc fermé szabályait.
Az izgalmak már a rajt előtt elkezdődtek, többen feladták ugyanis a rajtpozíciót, hogy a boxba hajtsanak száraz gumikért: az élmezőnyből Russell és Leclerc is!
A pályán maradó versenyzők közül Verstappen megőrizte a vezetést, bár Piastri remekül startolt. Az első kör végén a figyelem középpontjába Norris és Hamilton került, miután a Ferrari pilótája keményen ostromolta fiatal honfitársát, aki azonban sikeresen tartotta a harmadik pozícióját.
Liam Lawson kiesése (az új-zélandit Esteban Ocon "pöckölte ki" a rajt után) miatt azonban a helyezkedés hamar véget ért, hiszen virtuális biztonsági autós fázist hirdettek. Ez alatt Antonelli is a boxba hajtott slick gumikért, és azokon a csapattárs, valamint Leclerc elé jött vissza.
A verseny újraindítása után Verstappen magabiztosan tartotta a vezető pozícióját, miközben Piastri folyamatosan a nyomában loholt, mindig készen a támadásra. Norris megszilárdította a harmadik helyét, míg Hamilton a negyedik pozíciót védte. A pitstopok után Gasly lépett előre az ötödik helyre. A legjobb tíz között találkozhattunk még Alonsóval, Sainzzal, Alexander Albonnal, Cunoda Jukival és Nico Hülkenberggel is.
Az újraindítást követően egy váratlan esemény történt: a Sauber újonca, Gabriel Bortoleto, a kavicságyba került. Bár sikerült kiszabadulnia a sérült autójával, a csapat végül a verseny feladását kérte tőle. Mivel a pálya szélén állt meg, újabb VSC-időszak vette kezdetét. Ezt a lehetőséget Lance Stroll kihasználta, gyors kerékcserét végrehajtva, és visszatért az "első" helyre a slick gumikon versenyzők között.
Az újraindítás ismét a "megszokott forgatókönyvet" hozta, Piastri tapadt Verstappenre, de előzni nem tudott. A holland tartotta a vezető pozíciót. A következő körben ismét összecsaptak és egy látványos test-test elleni csata során Piastri ekkor már átvette a vezetést.
A futam tizedik körében aztán újra esni kezdett, a slick gumin lévők (köztük Stroll, Russell, Leclerc, Antonelli volt a sorrend ekkor) "legnagyobb örömére" - ők egyébként ekkor már jelentősen gyorsabbak voltak a közteseken maradóknál.
Az eső azonban mindennek véget vetett, így a pilóták gyorsan visszatértek a boxba a köztes gumikért - ám ezek frissebbek voltak, mint a riválisok által használtak. A tizenegyedik körben Verstappen, aki a használt gumik miatt panaszkodott, hibázott, és ezt Norris kihasználva átvette tőle a második helyet. A tizenkettedik körben pedig az első hármas is együtt állt ki új köztesekért. Verstappen és a Red Bull csapata remekül reagált a helyzetre, és a boxban sikerült visszakerülniük Norris elé!
Az eső egyre csak fokozódott, miközben Norris és Verstappen harca továbbra is lázasan zajlott a pályán: a McLaren pilótája folyamatosan a támadási pozícióban lebegett, míg Verstappen szilárdan tartotta a pozícióját. A tizennegyedik körben azonban a romló időjárási viszonyok miatt beküldték a biztonsági autót. Ez a helyzet különösen kedvezőtlenül érintette Piastrit, akinek az előnye ekkor már meghaladta a tíz másodpercet.
A versenyt követően az első hármas mögött a kiállások és a különféle taktikák következtében teljesen átalakult az állás. Stroll a negyedik pozíciót foglalta el, míg Hülkenberg az ötödik, Gasly a hatodik, Ocon a hetedik, és Hamilton meglepő módon csak a nyolcadik lett. Russell a kilencedik helyre zárkózott fel, míg Alonso a tizedik helyen végzett.
A futamot a tizenhetedik körben, az eső intenzitásának csökkenésével indították újra, Piastri pedig magabiztosan rugaszkodott el és Verstappen is őrizte a második helyet. A legnagyobb csatát Hamilton és Russell összecsapása hozta: a Mercedes pilótája megelőzte korábbi csapattársát, aki viszont gyorsan visszavette a hetedik helyezést.
A verseny ekkor sem tartott sokáig, Isack Hadjar ütközött Antonellivel a kilences kanyar előtt (rádióján jelezte, nem látta ellenfelét), elveszítette az irányítást autója felett, ami nagy tempóval a gumifalba ütközött, ennek következtében pedig ismét pályára küldték a biztonsági autót.
Az újabb újraindítás előtt egy váratlan és drámai esemény borzolta a kedélyeket: Verstappen megcsúszott, és ezzel a tizenegyedik helyig süllyedt. A címvédő számára tehát hirtelen a felzárkózás vált a legfőbb kihívássá.
Nem sokkal ezután Piastri került a figyelem középpontjába, miután egy hirtelen fékezéssel lassította le a mezőnyt a biztonsági autó újraindítása előtt.
A huszonnegyedik körben ismét helycsere történt Hamilton és Russel között, miután a Ferrari pilótája megcsúszott és elveszítette pozícióját (ez ekkor már a hatodik volt). Piastri eközben tíz másodperces büntetést kapott - az előnye három volt Norrisszal szemben.
Hamilton előzése után Russell Gaslyt is sikeresen megközelítette, miközben Hamilton, aki évek óta stabilan a dobogón szerepelt, a nyomában loholt. A brit versenyző nem tétlenkedett, és a huszonhatodik körben újra megelőzte Russellt, hogy megőrizze helyét a dobogón és folytathassa sikeres sorozatát.
A harmincadik kör végén, egy izgalmas üldözőversenyt követően Hamilton végül Gaslyt is maga mögé utasította, ezzel pedig közelebb került a dobogós helyezésekhez. Csak három és fél másodperc választotta el Strollt és Hülkenbergetől, akik éppen előttük haladtak.
Stroll és Hülkenberg között eközben egy izgalmas csata bontakozott ki a harmadik helyért. A német versenyző, aki 2010 óta folytatja pályafutását, most először vágyik dobogós helyezésre. Az eddigi hátrányát ledolgozva, Hülkenberg támadási pozícióba került, így a verseny feszültsége tovább nőtt.
A harmincötödik körben, rögtön, amint engedélyezték a DRS használatát Hülkenberg el is száguldott Stroll mellett, átvéve ezzel a harmadik helyet. Egy körrel később Hamilton is lehagyta a kanadai és a Sauber pilótájának a nyomába eredt.
A DRS használatának engedélyezése után Verstappen azonnal egy pozíciót szerzett Sainzcal szemben, így felugrott a kilencedik helyre. Ezzel szemben Russell továbbra is Gasly mögött ragadt, a francia pilóta pedig hosszú körökön át sikeresen megőrizte a hatodik helyét.
A harmincnyolcadik körben Alonso került a figyelem középpontjába, amikor lemondott a hetedik pozícióról, hogy slick gumikért álljon ki. Ezzel a lépéssel abban reménykedett, hogy a folyamatosan száradó pálya adta lehetőségeket kihasználva jelentős előnyre tehet szert. Nem sokkal később Russell és a Mercedes is hasonló döntést hozott, és a hatodik helyezésükről váltottak slick gumikra, hogy maximalizálják a teljesítményüket.
A rizikó kezdetben nem hozta meg a várt eredményeket, Alonso és Russell tempója is elmaradt a köztes gumikon versenyzőktől. Eközben a Mercedes pilótája egy figyelemre méltó megcsúszást produkált a slick gumikon.
Verstappen ezalatt Gaslyt is utolérte, a negyvenegyedik körben pedig le is előzte a franciát. A harmadik helyen pedig Hülkenberg stabilizálta a helyét, először kiszorította Hamiltont a DRS-távolságból, majd két másodpercesre növelte előnyét.
A hétszeres bajnok és a Ferrari erre kerékcserével reagált: ők is kiálltak slickekért, ahogyan Stroll, Verstappen és Gasly is.
A negyvenharmadik körben Hülkenberg is cserélt, a pályára pedig Hamilton elé tért vissza, újabb akadályt vett tehát a dobogó felé vezető úton. Egy körrel később Piastri is kiállt, aki a büntetését is letöltötte, majd Norris is, aki ezzel "fizikailag" a pályán is átvette a vezetést.
Piastri viszont a pit stop után olyan gyorsasággal kezdett el haladni, hogy látványosan csökkentette a Norrisszal való hátrányát. Az öt másodperces különbség előbb négyre zsugorodott, majd egy kisebb hiba következtében ismét öt másodpercre nőtt, miután az ausztrál versenyző megcsúszott.
A két versenyző közötti különbség fokozatosan állandósult, miközben Hamilton a lágy gumikra váltva próbálta megközelíteni Hülkenberget, akinek viszont még mindig hat másodperces előnye volt. A távolság lassan csökkent, ám drámai események nélkül nem volt valószínű, hogy izgalmas csata bontakozik ki. Ezzel szemben Gasly felzárkózott Verstappen mögé, aki a hatodik helyen autózott, és a verseny végére már támadási pozícióba is került.
A két versenyző között nem zajlott előzés, ám Verstappen, ahelyett hogy hátrányba került volna, ügyesen kihasználta a helyzetet, és megelőzte Strollt, aki egy hiba következtében lemaradt. Ezzel a címvédő megszerezte az ötödik helyet. Az Aston Martin pilótáját a verseny végén Gasly is túlszárnyalta.
A verseny során az élen nem történt változás, így Norris elsőként lépte át a célvonalat, ezzel megszerezve a Brit Nagydíjat – ez volt az első alkalom, hogy hazai közönsége előtt ünnepelhetett győzelmet. Korábban kijelentette, hogy ezért a diadalért bármelyik korábbi eredményét hajlandó lenne feladni...
Piastri számára a második helyezés is elegendő volt a sikerhez, míg Hülkenberg, 15 évvel debütálása után, a 239. Forma-1-es versenyén végre megszerezte első dobogós helyezését! Hamilton keményen harcolt, és a negyedik pozícióban végzett, míg Verstappen az ötödik helyen zárta a futamot. A pontszerzők között Gasly, Stroll, Albon, Alonso és Russell következett a rangsorban.