Mesterséges intelligencia alkalmazásával a pénzügyi kibercsalások elleni küzdelem érdekében


Megkezdődött a Központi Visszaélésszűrő Rendszer (KVR) első működési szakasza, mely a legmodernebb technológiák alkalmazásával, szinte azonnal képes azonosítani a banki utalásokkal kapcsolatos csalási kísérleteket - tájékoztatott a jegybank.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a GIRO Zrt. kedden hajnalban bemutatott új rendszere mesterséges intelligencia alkalmazásával elemzi az egyes tranzakciókhoz kapcsolódó visszaélési kockázatokat. A jogszabályi előírások értelmében 2025. július 1-jétől a hazai pénzintézeteknek kötelezően jelenteniük kell az azonnali átutalásokkal kapcsolatos meghatározott adatokat a Központi Visszaélésszűrő Rendszernek (KVR). A bankoknak pedig elvárás, hogy a KVR-től kapott kockázati információkat integrálják saját visszaélésszűrő megoldásaikba.

A fejlesztés révén a hazai bankrendszer hatékonyabban fog tudni azonosítani és kiszűrni azokat a visszaéléseket, amelyek a fogyasztók pénzügyi biztonságát fenyegetik. A közeljövőben a beérkező adatok és tapasztalatok elemzése nyomán a rendszer folyamatos finomítására és optimalizálására lehet számítani, hogy a hatékonyság a lehető legmagasabb szintre emelkedjen.

A nemzetközi szinten is egyedülálló rendszer része a jegybank "öt csapás" intézkedéssorozatának, amelyet Varga Mihály jegybankelnök jelentett be június elején. A jegybank elvárja, hogy a bankok az eddigieknél jóval aktívabban vegyenek részt a visszaélések kivédésében, amelyet célzott vizsgálatokkal ellenőrizni fog.

Az MNB új törvénymódosítást terjeszt elő, amely célja, hogy a nemzetközi normáknak megfelelően a bankok viseljék a felelősséget minden olyan esetben, amikor nem végeznek alapos ügyfél-hitelesítést. Ezen kívül a jegybank azt is javasolja, hogy a bankok kárfelelőssége terjedjen ki azokra az esetekre is, amikor ügyfeleiket a bank képviseletében arra ösztönzik, hogy indítsanak el kifizetéseket. Továbbá, az MNB tájékoztató kampányt indít a visszaélések kockázatairól és a megelőzés lehetőségeiről, hogy tudatosabbá tegye az ügyfeleket.

Related posts