A Meta vezérének helyzete egyre feszültebbé válik.

Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója, nemrégiben arra figyelmeztetett, hogy a közösségi média korszaka a végéhez közeledik. A Meta elleni trösztellenes perében tett tanúvallomásában kifejtette, hogy az olyan platformok, mint az övé, már nem azokat az élményeket nyújtják, mint korábban - számolt be erről az Index. A múlt héten zajló, három napig tartó tanúvallomás során, amely összesen több mint tíz órát ölelt fel, Zuckerberg elismerte, hogy a vállalat az utóbbi időszakban inkább a szórakoztatásra és a globális események felfedezésére helyezte a hangsúlyt, elmozdulva ezzel a személyes kapcsolatok ápolása felől. A Meta védelme érdekében bemutatott egy grafikont, amely világosan mutatta, hogy a barátok által megosztott tartalmakra fordított idő aránya az utóbbi két évben csökkent: a Facebookon ez a szám huszonkét százalékról tizenhét százalékra, míg az Instagramon tizenegy százalékról hét százalékra esett vissza. A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) azt állítja, hogy a Meta jogtalan monopóliumot alakított ki a személyes közösségi hálózatok piacán, különösen azzal, hogy felvásárolta a Facebook versenytársait, mint például az Instagramot és a WhatsAppot. A bizottság azonban nem egyértelműen határozza meg a közösségi média iparágát, és a trösztellenes ügyet 2021-ben már egyszer elutasították, mivel a "személyes közösségi hálózati szolgáltatások" piacát túlságosan tág értelemben határozták meg. A Meta érvelése szerint a közösségi média fogalma mára átalakult, és a platformok által kínált digitális tartalmak fogyasztása annyira elterjedt, hogy nem lehet egyetlen vállalatot vagy platformot monopolhelyzetben említeni.
Mark Zuckerberg jelen volt Donald Trump beiktatásán is (fotó: Kenny Holston/Politico) A trösztellenes jogászoknak be kell bizonyítaniuk, hogy az állítólagos monopolisztikus gyakorlatok kárt okoznak a fogyasztóknak. Egy másik trösztellenes ügyben, amely jelenleg a Google ellen folyik, a bíróság megállapította, hogy a vállalat a különböző automatizált hirdetési technológiáinak integrálásával monopóliumot hozott létre az online hirdetési piac egyes részein, jogellenesen előnyben részesítve magát, és "bevételük csökkentésével" károsította kiadói ügyfeleit. A Meta esetében azonban nincs árkülönbség, amelyre hivatkozni lehetne - a Meta platformjainak mindegyike lehetővé teszi a felhasználók számára az ingyenes hozzáférést, így a kár kérdése kevésbé egyértelmű. A közelmúltban az Európai Unió megbírságolta az Apple-t és a Metát versenyellenes gyakorlatok miatt, de a büntetések - ötszázmillió euró, valamint kétszázmillió euró - viszonylag szerények. Ha az amerikai pert megnyerik, az FTC-nek el kell döntenie, hogy kikényszeríti-e a Meta teljes feldarabolását, vagy kevésbé drámai "jogorvoslati lehetőségeket" keres. Az elmúlt hónapokban Zuckerberg többször is meglátogatta a Fehér Házat, és behízelegte magát az adminisztrációnak a Meta tényellenőrzés elleni lépéseivel. Eddig a Szilícium-völgyhöz való növekvő közelség ellenére Trump továbbra is támogatta a Meta elleni pert. Az adminisztráció folyamatban lévő kereskedelmi háborújában Trump kifejezett fenyegetésekkel akarja kikényszeríteni az alkukat. A ByteDance, a TikTok tulajdonosa kapitulált a vállalat többségének kötelező eladása előtt. Az amerikai elnököt ismerve Zuckerberg valószínűleg szintén kapitulál. Noha a Meta valóban hízelegni akar a cenzúra és a "tényellenőrzés" visszafogásával, ez sajnos egyelőre még csak az Egyesült Államokra vonatkozik, Európára nem. (Index nyomán)