Az EU lépései révén az autóipar mentesülhet a kibocsátási bírságok terhétől - Világgazdaság.

A gyártóknak súlyos bírságot kell fizetniük, ha nem teljesítik a zöldcélokat. A köhögő autóipar epekedve várja, hogy az Európai Unió tavasszal hajlandó lesz-e nagyobb rugalmasságot biztosítani a szaktor számára.
Az Európai Unió végrehajtó szerve márciusban olyan alternatív javaslatot terjeszthet elő, amely védelmet nyújt az autóiparnak a kibocsátási bírságoktól, miközben továbbra is elkötelezett marad a fenntartható átmenethez kapcsolódó ambiciózus célok mellett - nyilatkozta Peter Liese, az Európai Néppárt vezető törvényhozója.
A Bloomberg megjegyzi, hogy környezetvédelmi ügyekért felelős szakpolitikus szerint az Európai Bizottság tárgyalásokat folytat az autóiparral az előttünk álló kihívások kezeléséről, és a tervek szerint a jövő hónapban egy cselekvési terv is készül ennek kapcsán. A javaslat magában foglalhat egy olyan jogszabály-módosítást, amely nagyobb rugalmasságot tenne lehetővé az autógyártók számára a károsanyag-kibocsátási normáknak való megfelelésben.
A kereszténydemokrata német politikus kifejezte optimizmusát azzal kapcsolatban, hogy olyan rövid távú intézkedések kerülnek bevezetésre, amelyek lehetővé teszik a kitűzött célok fenntartását. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a büntetési szabályozás terén rugalmasabb megközelítést szeretne látni a korábbiakkal összehasonlítva.
"Ha például 2025-ben nem teljesülnek a célok, akkor ezt kompenzálhatjuk a 2026-os és 2027-es célok túlteljesítésével. Szerintem ez egy jó dolog lenne. A nehéz tehergépjárműveknél ez a lehetőség már megvan, így nem látom akadályát annak, hogy a könnyű tehergépjárműveknél és a személygépkocsiknál is megtörténjen" - nyilatkozta Liese.
A javaslat benyújtása önmagában nem elegendő, hiszen ahhoz, hogy az Európai Bizottság előterjesztése életbe léphessen, elengedhetetlen a tagállamok és az uniós parlament jóváhagyása is.
Az európai autóipar számos kihívással küzd, amelyek különböző irányokból érkeznek.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) már korábban figyelmeztetett a kibocsátási célok be nem tartásának következményeire, amelyek súlyos pénzbírságokat vonhatnak maguk után. A Volkswagen jelenleg is azon fáradozik, hogy mérsékelje az idei évre várható 1,5 milliárd eurós (605 milliárd forint) büntetését. Az autógyártók számára elérhető megoldásként felmerült, hogy egy olyan versenytárssal lépnek partnerségre, amely előrébb tart a villamosítás terén, így közösen átlagolhatják kibocsátásaikat. Ez a lehetőség azonban inkább a nem európai gyártók, például a Tesla vagy a BYD számára kedvező, mintsem a helyi autóiparnak.