Már nem csupán a taxisok, hanem a taxi alkalmazások is becsapják az utasokat.


Külföldi nyaralásunk során, amikor felfedezzük a városok szépségeit, gyakran támaszkodunk taxikra vagy különféle mobilalkalmazásokra a közlekedéshez. Azonban az utóbbi időben egyre több olyan esettel találkozom, ahol a taxisofőrök megpróbálnak ránk sózni egy irreálisan magas árat, vagy éppen csaló alkalmazásokkal találkozunk, amelyek nem a valóságot tükrözik. De vajon hogyan védhetjük meg magunkat a csalók trükkjeivel szemben? Cikkünkben körbejárjuk a legfontosabb módszereket és tippeket, amelyek segítenek elkerülni a kellemetlen meglepetéseket.

A taxis hiénák világában járva megtanultam, hogy ha egy ilyen autóba ülünk, akkor érdemes alaposan körültekinteni. Két lehetőségünk van: vagy előre egyeztetjük az árat, vagy idegesen figyeljük az órát, mikor kezd el hirtelen pörögni, mint egy őrült. A régi trükkök – mint például az óra manipulálása, kéretlen városnéző túrák, vagy a durván túlárazott viteldíjak – továbbra is elterjedtek, de egyre több turista fordul az új, népszerű alkalmazásokhoz, remélve, hogy így elkerülhetik a lehúzást. Én is így gondoltam, de egyre inkább azt tapasztalom, hogy ez a naiv hiedelem kezd átbillenni a tévhit területére. Sőt, volt olyan esetem is, amikor a simán, az utcán leintett taxis ajánlotta a legkedvezőbb árat.

Az első eset Isztambulban történt, ott az Uber-appban eredetileg kínált legfeljebb 117 helyi török lírás ár helyett 450-et vont le a sofőr (előző három úton is lényegesen többet fizettem, de az még nem volt ilyen pofátlan, így hagytam az egészet). Reklamáltam az appban - s cég végül 102 helyi pénzt számlázott, a többit visszautalta. Hasonló helyzet volt Szingapúrban, ott kb. 10 eurónyi extra díjat számolt fel a Grab-alkalmazás egyik sofőrje, ami fel is tűnt, egyéb szolgáltatás címszó alatt próbált meglopni. Reklamáltam, visszakaptam a pénzt.

Vannak olyan szituációk, amikor nem csupán a sofőrök próbálnak trükközni, hanem a különböző alkalmazások is – mivel tudják, hogy a turisták gyakran igénybe veszik ezeket, hajlamosak indokolatlanul megemelni az árakat az egyes fuvaroknál. Például Bangkokban tapasztaltam, hogy a Grab 340 helyi pénzt kért egy 8 km-es utazásért (körülbelül 10 euró), míg a rivális Bolt mindössze 120 THB-ért (3,50 euró) elvitt ugyanoda. Egy másik alkalommal, amikor érdeklődtem a fuvar költsége felől, a Grab 370 THB-t (11 euró) ajánlott, míg a Bolt 240 THB-ért (6 euró) vállalta az utat. Végül azonban, amikor az utcán leintett taxi 150 THB-ért (4,20 euró) vitt el a célomhoz, rájöttem, hogy a helyi, legnépszerűbb alkalmazás már csak ritkán kínál elfogadható árat.

A fent említett esetek rávilágítanak arra, hogy a taxis alkalmazások megbízhatósága már régóta kérdéses. Ha szeretnénk leleplezni a csaló sofőröket, érdemes már a rendelés pillanatában képernyőfotót készíteni. Mindig a bankkártyás fizetést válasszuk, hiszen ez nyomot hagy, és könnyebbé teszi a reklamációt. Ha a tarifa túlárazott, még ha csak kis mértékben is, azonnal jelezzük a problémát. Ha az alkalmazás által megadott ár eltúlzott, ne fogadjuk el, hanem keressünk alternatív lehetőségeket: próbáljunk ki egy másik appot, vagy állítsunk meg egy hagyományos taxit, és alkudjunk az árról. Érdemes lehet kipróbálni a legújabb appokat is, ahol már a rendelés előtt online alkudozhatunk a sofőrökkel – az alkalmazás megmutatja az átlagos díjat, és lehetőségünk van az alá lőni az ajánlatunkat. Biztosan akad majd sofőr, aki elfuvaroz minket, akár az is, aki korábban három- vagy négyszeres áron kínálta az utat.

Related posts