A magyar filmekben számos ikonikus jármű tűnik fel, amelyek nemcsak a történetek szerves részét képezik, hanem a kultúrában is maradandó nyomot hagynak. Ezek a járművek gyakran a karakterek személyiségét tükrözik, és emlékezetes pillanatokat teremtenek.


A magyar filmművészet nem könnyű úton jár, de mi lelkesen támogatjuk ezt a csodálatos területet. Több mint 120 éves gazdag múlttal a háta mögött számtalan kiváló és szerethető hazai alkotást ismerhettünk meg. Autós szemszögből is érdemes felfedezni ezt a sokszínű kínálatot, és a magyar film napja alkalmából most 13+1 ikonikus járművet válogattunk össze. Ezek mind olyan különleges darabok, amelyekre szíves szívvel emlékezünk vissza.

A magyar hangosfilm hőskorának egyik ikonikus alkotása a 1931-es Hyppolit, a lakáj, amely a romantikus vígjátékok csúcsait ostromolja. Ez a bájos történet, fűszerezve a kor hangulatos zenéjével és a felejthetetlen Kabos Gyula színészi játékával, a mai napig vonzza a nézőket. Az építészeti csoda, a lillafüredi Palotaszálló, amely akkoriban készült el, szintén hozzájárul a film varázsához. A főszereplő, a 1933-as Horch 780 Cabriolet, báró Dániel Tibor egyik sokat látott luxusautója volt, amelyet a forgatás során kölcsönöztek. A film 2000-es remake-jét a BMW támogatta, és bár az új E46-os kabrió ára borsosnak számított, az eredeti meseautó értékét még meg sem közelítette. Érdemes tehát újra felfedezni ezt a klasszikust, amely nemcsak a kor, hanem a magyar filmművészet egyik gyöngyszeme is.

Hintsch György szatírája nem csupán egy vígjáték kereteit feszegeti; a rendszerkritikus történet mellett a főszereplő megduplázása is hozzájárult ahhoz, hogy a nézők a moziba sereglettek. Kabos László olyan magasságokba emelte a produkciót ezzel a kettős szerepformálással, hogy az igazi szenzációt varázsolt a vászonra. A történethez elengedhetetlen volt egy feltűnő amerikai autó is, amely nem más, mint Medveczky Ilona 1963-as Thunderbirdje, amit egy különleges szerepért cserébe bocsátott rendelkezésre. Az autóra ráadásul hamis kaliforniai rendszámot is csavaroztak, hogy még autentikusabb legyen a megjelenés. Az Amerikában élő disszidensek gyakran tértek haza hasonló különlegességekkel, hiszen Bécsben is lehetőségük volt a kívánt állam rendszámával bérelni ilyen csodákat...

A Paksi Atomerőmű építkezésére U-elemeket szállító Kánya sztorija is kiváló korrajz, bár a társadalmi jelenségek hátterét egy öntudatos szocialista rendszer adja, amiben egy sofőr is menőnek számít, pláne, ha öltözködésével és lazaságával kicsit kilóg a sorból. A hangulatot megalapozó zenék az önmagával vívódó, boldogságát kereső Kánya életének fontos részei. A korszak jellegzetes szovjet teherautója, a ZiL 130 is szimbolikus a történetben, hiszen a hungarocamionos Volvóval párba állítva a külföldre ácsingózás helyett az ország építését és a megnyugvást képviseli.

A rendszer működése és kapcsolata a nyugati világgal szinte kimeríthetetlen témát adott a rendezőknek. Zsurzs Éva egy népes család történetén keresztül mutatja meg, mit ér a hazai tudás és a külföldi tőke. Miközben a kertes háznál hiába várnak a szippantós autóra, a nagy nemzetközi üzletet szervező, Franciaországban élő nagybácsi a vita hevében felveti, hogy a család értelmiségi tagjai hajlandóak lennének-e fizikai munkára. Hogy szavukon fogja őket, küld nekik egy "nagy Mercedest", egy szippantós autót, amit a stáb egy Skoda-Liazból alakított át az NG sorozat mintájára.

Janikovszky Éva mesei világából inspirálódva Palásthy György filmje a gyerekek kalandjait helyezi a középpontba, miközben a politika csupán a háttérben bujkál. A film üzenete világos: a legtöbb problémát megoldhatjuk, ha figyelmet fordítunk egymásra és segítünk a másiknak. A történet bájosan szőtte bele a cselekménybe egy munkagépet, amely nem csupán egyszerű jármű; a Bedford kukásautó nemcsak a fülkéjében, hanem a felépítményében is fontos szereplővé válik, hiszen a Misut megformáló Hintsch György is ott találja magát. A frissen beszerzett gép azonban nem mentes a kihívásoktól: a rosszul elhelyezett stoptáblák komoly fejtörést okoznak neki, sőt, a váratlan meglepetés pillanatában is hasznát veszik.

Bujtor István minden tudását és kapcsolatrendszerét latba vetette, hogy életre hívhassa azt a krimit, amely a Bud Spencer filmek szellemiségét idézi, tele van vígjátékos elemekkel, vértelen verekedésekkel és izgalmas üldözésekkel. Az ambiciózus projekt megvalósításához sikerült megszereznie a rendőrség támogatását, azonban a politikai vezetés elvárta, hogy a gyilkos külföldi állampolgár legyen, például egy disszidens magyar. Ennek érdekében több nyugati gyártmányú autóra is szükség volt a forgatáshoz. Egyik üldözés kamerapróbáján a sofőr, aki az Állólámpás volánjánál ült, véletlenül eltalálta a Nagypolszkit, de a váratlan baleset végül bekerült a végső vágásba, így a sárga Merci az akciójelenetek igazi sztárjává vált.

Egy évvel később megérkezett egy másik, azóta ikonikussá vált krimi, amely új dimenziót nyitott a magyar filmművészetben. András Ferenc sötét és borongós atmoszférájú alkotása a korabeli társadalmi viszonyok éles kritikáját adja, miközben történetének középpontjában egy meglopott taxis áll. Ő, aki a saját kezébe veszi a sorsát, nem riad vissza attól, hogy alvilági módszerekhez folyamodjon, ha így akarja visszaszerezni a pénzét. Cserhalmi György brillírozik a főszerepben, hiszen a Lada volánjánál ülve száguld a megkerülhetetlen végzet felé, ami autós szemmel is felejthetetlen élménnyé teszi a Dögkeselyűt. A film ikonikus üldözéseit, amelyekben taxi és rendőr Ladák váltják egymást, intenzív zenei aláfestéssel kísérjük, és a 30. évforduló alkalmából veterán autókkal újraforgattuk ezeket az emlékezetes jeleneteket.

A "Pogány madonna" óriási sikere után gyorsan érkezett a folytatás, amelyben újabb nyugati autók kaptak szerepet az izgalmas üldözésekben. Az epizód során egy Mercedes is áldozatul esett, amely a történet kezdetén a nyomozót megformáló Reviczky Gáborhoz tartozott. Mivel a jármű karosszériájának javítása nem volt gazdaságos, a produkció számára értékesítette, hogy a cselekményben egy időzített bombával a levegőbe repíthessék. Azelőtt azonban Reviczky még megmérkőzött egy piskóta, vagy aki úgy szeretné, kutyacsont Escorttal, ami szintén emlékezetes pillanatokat hozott. A Lada taxi és a Fiat 124 Sport Spider összecsapása pedig különösen fergetegesre sikerült, maradandó élményt nyújtva a nézőknek.

Ez a bájos, kétrészes mesefilm Nemere István regényének adaptációja, amelyben Ruttkai Éva brillírozik a vagány és elbűvölő nagynéni szerepében, aki Argentínából tér haza. A történet elején Máli, a főszereplőnk, egy régi Fiat volánja mögött ülve szinte tömegbalesetet idéz elő, amikor figyelmen kívül hagyja a piros lámpát. Az autó, melyet férje, a veterán autók iránti szenvedélye miatt Tivadarnak nevezett el, egy bécsi aukción került a birtokába, és most azzal vág neki, hogy megtalálja gyermekkori szerelmét, Gergőt. A régi autó nem csupán színesíti a történetet, hanem kulcsszerepet játszik a megoldásban is, segítve Málit az úton.

Bár a rajongók többsége úgy idézi fel a Csöpi-filmeket, mint ahol Bujtor a Balaton partján, egy Ladával űzi el a bűnözőket, valójában a klasszikus autós jelenet csak a harmadik filmre került bele. Az első két részben is az autózás volt a téma, de a fehér 1500-as, ami Bujtor saját kocsija volt, nem meglepő módon nem lett "tönkretéve" a forgatókönyv kedvéért. A film elején egy izgalmas üldözés során egy bordó 1200-assal ugrik fel a tihanyi kompot, amiért aztán kirúgják, és ezután egy megviselt Fiat 500-assal folytatja a kalandjait. Vicces, hogy egy ilyen apróság is belekerült a filmbe, de az igazi emlékezetes pillanat, amikor ő maga tartja az autó elejét a kerékcsere során, emeli a film humorát és egyediségét.

Csodálatosan szép, elegáns, élénkpiros Zsiguli, ötven forintot sem ér ez a kocsi, Petikém! Hát, mit szólsz, 45-öt adok neked, rendben van? Valaha taxi volt, de nagyon jó állapotban van! Nemcsak Csuja Imre miatt érdemes újra és újra élvezni a Moszkva tér című filmet, hanem a többi frappáns párbeszéd, a találó élethelyzetek, a megidézett korszak hangulata, a rendszerváltás zűrzavara miatt is. "Ami itt van, az rendkívül valósághű, de azért nem mondanám, hogy teljesen pontos." És persze az autók, a kereskedésből ellopott Porsche, és a randi után összetört Lada is emlékezetessé teszik a filmet.

Az Üvegtigris akár egy kifordított hollywoodi produkcióként is felfogható, hiszen itt sehol sincsenek a megszokott meglepetések és hihetetlen csavarok. Viszont a kidolgozott karakterek és a való életből merített, hiteles pillanatok olyan bőségesen áramlanak, hogy csak úgy pörögnek közöttünk a szerkesztőségben. A figurák mellett a járművek is mind-mind sajátos karakterek, amelyek saját történeteket mesélnek el. Ott van például a színnel és ecsettel megfestett Trabant Tramp, a versenypályák szellemét idéző Lada 1200, az ügyes kezek által átformált Babetta, Gaben fényűző amerikai járgányai, és az a vágyott Impala, amely után Lali hiába sóvárog, és amikor végre a birtokába kerül, rájön, hogy az álmok néha keserédesek...

A magyar filmművészet palettáján az Üvegtigris mellett ott található az Argo is, amely bár elrugaszkodottabb stílusban készült, mégis hasonló érzékenységgel közelíti meg a társadalmi viszonyokat és az emberek mindennapi életét. A film hitelességét szolgálja, hogy különleges autókat válogattak össze, mint például a leselejtezett Mercedes pénzszállító, a kacsának tűnő bicepszes Volvo Amazon, a csúcstechnológiával felszerelt Peterbilt, valamint egy sötétzöld Audi S8, amely a Ronin film vonásait idézi. Sajnos, az autórajongók legnagyobb bánatára, ezt a gyönyörű példányt, holott még működőképes volt, egy domboldalról letolták.

Sokan a legjobb magyar animációs filmnek tartják a koprodukciós Macskafogót, pedig erős volt a verseny, autós szempontból mégis Ternovszky Béla és Nepp József klasszikusának jár a kitüntetett figyelem. Már csak azért is, mert a James Bond filmekkel ellentétben nem a főhős ("Nem hiszek a civilizációs csecsebecsékben..."), hanem a nyakára küldött patkányok kapják a csodaautót és a kütyüket, azokkal persze rátermettség hiányában nem tudnak élni. Az eredmény teljes káosz és egy csokor idézhető poén: "Ebben az esetben nyomják meg a piros gombot, és nyugodjanak békében!"

Related posts