A Jaguárok és Land Roverek amerikai exportjának leállítása | 24.hu A hírek szerint a Jaguár és Land Rover márkák amerikai piacra irányuló exportját felfüggesztik. Az intézkedés hátterében gazdasági és stratégiai okok állnak, amelyek a gyártókat arra kény

A Jaguar Land Rover (JLR) brit autógyártó csoport felfüggeszti az Egyesült Államokba irányuló exportját, reagálva az amerikai vámemelésekre.
A Tata Motors, az indiai ipari konglomerátum részeként működő vállalat képviselője egy szombati, Londonban kiadott nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy az Egyesült Államok kiemelkedő fontosságú piac a JLR luxusmárkái számára. Ugyanakkor a cég jelenleg új kereskedelmi feltételek kidolgozásán fáradozik üzleti partnereivel, és rövid távú intézkedéseket tervez. A szóvivő tájékoztatása szerint az egyik ilyen lépés, hogy áprilistól felfüggesztik az Amerikába irányuló szállítmányokat.
A Jaguar Land Rover szombati bejelentését megelőzően Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke, a héten nyilvánosságra hozta az új "viszonossági importvámokról" szóló rendeletét. Ennek középpontjában egy 25 százalékos külön vám áll, amelyet a járműimportra alkalmaznak. A rendelet értelmében az Egyesült Államok egy differenciált vámrendszert vezet be, amely más szektorokra is vonatkozik: míg az autóiparon kívüli importra 10 százalékos alapvámot határoztak meg, az Európai Unióból érkező termékek esetében ez 20 százalékra emelkedik. A kínai import esetében pedig a vám 34 százalék, ami a korábban bevezetett vámokkal együtt összesen 54 százalékot jelent. A Nagy-Britanniából származó, nem autóipari termékekre pedig 10 százalékos vámot vetnek ki az amerikai hatóságok.
Londoni pénzügyi elemzők szerint az amerikai vámok súlyos hatást gyakorolhatnak a brit autóiparra, amely évente 110 ezer járművet exportál az amerikai piacra. Az egyik tekintélyes londoni gazdaságpolitikai kutatóműhely, az Institute for Public Policy Research (IPPR) frissen kidolgozott, modellszámításokra alapuló forgatókönyve szerint ha az amerikai kormány tartósan érvényben tartja a 25 százalékos vámot az importált személyautókra, az 25 ezer állás megszűnésével járhat a brit járműipari ágazatban, tekintettel arra, hogy a Nagy-Britanniában gyártott autók 12,5 százalékát az amerikai piac veszi fel.
Az IPPR rámutatott, hogy a brit autóipari óriások között a Jaguar Land Rover az, amely a legnagyobb mennyiségű járművet exportálja az Egyesült Államokba, így a vállalat különösen érzékeny az amerikai vámok hatásaira. Emellett a BMW birtokában lévő Mini autógyár Oxfordban szintén jelentős mértékben támaszkodik az amerikai piacra. Az IPPR friss adatai szerint Nagy-Britanniában jelenleg 2811 cég foglalkozik autó- és alkatrészek gyártásával, amelyek együtt körülbelül 133 ezer embernek adnak munkát, és tavaly összesen 70,3 milliárd font (körülbelül 33 750 milliárd forint) forgalmat bonyolítottak. Az elemzés különösen hangsúlyozza, hogy a járműipar a legjelentősebb brit áruexportőr, hiszen 2024-ben az ágazat a teljes brit árukivitel 13,9%-át tette ki.