A régi szemétszállítók eltűntek a színről.

Nyugdíjba ment az összes öreg kukásautó. Győrben vadonatúj, modern Mercedes-Benz alapokra épülő járművekre cserélték a teljes, elöregedett flottát
A legtöbb ember viszonya a kukásautóhoz és a köztisztasághoz meglehetősen különös. Kisgyermekkorban a játszótér mászókájába kapaszkodva, fehérre festett ujjakkal figyeli, ahogy a narancssárga kukásautó varázslatos módon magába szippantja a szemetesek tartalmát. Az izgalom és a csodálkozás keveredik benne, miközben a felnőttek gyakran elfelejtik, hogy a tisztaság fenntartása mögött mennyi munka rejlik.
Közben a kukások ügyes mozdulatokkal helyezik vissza a kiürített szemeteseket, mintha csak egy jól betanult táncot mutatnának be. A legizgalmasabb rész azonban az, amikor felugranak az autó hátulján lévő lépcsőre, és onnan száguldanak a következő kukakupac felé. Ez igazi varázslat! Nincs olyan gyerek, aki ne csodálkozna el e látvány láttán, és ne álmodozna arról, hogy egyszer kukás legyen, amikor felnő. Ilyenkor még a felnőttek sem próbálnak lebeszélni erről az elképzelésről.
Általános iskola vége felé, egy kevésbé fényesre sikeredett bizonyítvánnyal a kézben már közel nem olyan kecsegtető dolog a kukás lét. Legalábbis a szülők igyekeznek elégedetlenségüket úgy jelezni, hogy közlik, ilyen gyászos eredménnyel legfeljebb kukásnak, utcaseprőnek állhat majd a gyerek. Szóval az óvoda és iskola között vágyott álommelóból lesajnált hivatássá fonnyad a kukásélet.
Lehet, hogy ez a munka nem is olyan elrettentő, mint ahogy sokan gondolják. Főleg, ha valaki egy korszerű, biztonságos és tiszta járművön végzi a feladatait. Akárcsak azok, amelyeket nemrégiben avattak fel Győrben.
A MOHU nemrégiben izgalmas fejlesztést hajtott végre, amelynek keretében a győri kukásokat új járművekkel örvendeztette meg. A GYHG - Győri Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. - 18 darab vadonatúj szemétszállító járművet kapott, amelyek összesen körülbelül 2 milliárd forint értékben érkeztek. Az új kukásautók a Mercedes-Benz Actros 6×2-es hajtásképletére épülnek, és jelentős előnyökkel bírnak: jóval tisztábbak, megfelelnek az EURO 6E károsanyag-kibocsátási normának, takarékosabbak és modernebbek, mint a korábbi, átlagosan 16 éves MAN flotta, amelyet most leváltanak. Ezen kívül a járművek biztonságosabbak is, így hozzájárulnak a környezet védelméhez és a munkavállalók biztonságához.
Emellett a munka is gyorsabb velük, a korábbi típusnál nagyobb mennyiségű szemetet tudnak egy fordulóval elszállítani és a maga a kukaürítés folyamata is gyorsabb az új, hazai gyártású felépítménynek köszönhetően.
Igen, valóban, teljes mértékben, az utolsó járműig lecserélték a győri flottát, amely a helyi hulladékkezelő szolgáltatásában áll, és amely Győr mellett még 111 település 300 ezer lakosának, intézményeinek és közszolgáltatásainak hulladékszállítását biztosítja. Ám a történet itt nem ér véget: az idei év során a MOHU 100 új kukásautót ad át a helyi szolgáltatóknak, és a jövőbeni tervek között 1000 modern kukásautó beszerzése is szerepel.
Jelenleg az ország területén körülbelül kétezer hulladékszállító jármű üzemel, amelyek átlagéletkora 13 év, de sajnos 40 százalékuk már 15 évet is meghaladó korú. Az új kukásautók beszerzése egy nagyszabású, több százmilliárd forintos beruházás részeként valósul meg, melynek fő célja a hazai hulladékgazdálkodás modernizálása, valamint az Európai Unió által kitűzött célok teljesítése.
A hulladékgyűjtés és -kezelés terén 75 éves tapasztalattal rendelkező vállalatunk legutóbbi beszerzése, amely 2008-ban történt, mára már elérte a használat végső határát. A rendszeres karbantartás ellenére ezek a járművek egyre inkább elhasználódnak, és az üzemeltetésük költségei folyamatosan növekednek. Sok közülük már 800 ezer, sőt, egymillió kilométert is futott, és bár érkezésükkor korszerűnek számítottak, azóta a technológiai és környezeti követelmények jelentősen megváltoztak, így az elvárásoknak való megfelelés már nem biztosított számukra.
Az új kukásautóban jobbak a munkakörülmények, a háromfős személyzet - egy sofőr, két rakodó - légkondicionált környezetben utazhatnak, és a munkájukat fejlett biztonsági rendszerek teszik könnyebbé, biztonságosabbá. Ezek közé tartozik a holttérfigyelő, a kukaürítést felügyelő kamerarendszer illetve a gyalogos, vagy egyéb veszély észlelésekor vészfékezésre is képes rendszer.
Bár a terhelhetőség tekintetében nincs jelentős eltérés a régi és az új kukásautók között – mindkét típus körülbelül 10 tonna hulladékot tud elszállítani – az új modellek fejlettebb, 1:4 arányú tömörítési képessége révén mégis több kuka tartalmát képesek befogadni. Ezen kívül a kiürítési sebesség is lényeges szempont, különösen a csapató hatékonysága és működése. Míg a régi autók kézi vezérlésűek voltak, és a működtetésükhöz némi gyakorlat szükségeltetett, addig az új, automatikus rendszerek sokkal egyszerűbbé és gyorsabbá teszik a folyamatot.
Csak egy gombnyomásra van szükség, és a rendszer magától elintézi a többi feladatot. Az edényenként megspórolt néhány tíz másodperc is jelentős időt takarít meg, hiszen egyetlen fordulóval 5-600 kuka tartalmát juttatjuk a kukásautóra. Ráadásul a felépítmény nemcsak a 120 és 240 literes edényeket kezeli, hanem a kerekeken guruló, 1100 literes konténereket is hatékonyan kezelni tudja.
Persze a modernség nem csak játék és mese. A fejlett kamerarendszer, a többféle edény ürítésére is alkalmas felépítmény és légkondi klassz dolog, de a 80 km/órás sebességen limitált végsebesség, vagy a folyton nyávogó táblafelismerő rendszer a kukásautóban is pont olyan bosszantó, mint személyautóban.
Ezen kívül a kukásautók vészfékező rendszert is kaptak, amely képes érzékelni a gyalogosokat vagy bármilyen más akadályt a jármű közvetlen közelében, és azonnal leállítja az autót. Ez a funkció azonban szűk helyeken, ahol a jármű gyakran precíz manőverezésre kényszerül, nem mindig bizonyul előnyösnek.
Ha a kukásautók világa felkeltette az érdeklődésedet, érdemes ellátogatnod a Köztisztasági Múzeumba, ahol nem csupán régi járművekkel ismerkedhetsz meg, hanem számos izgalmas tényt is felfedezhetsz a szemétszállítás történetéről. A múzeum hétköznapokon 8 és 15 óra között várja a látogatókat, de ne felejtsd el előre bejelentkezni! Az időpontfoglalást itt intézheted.