A Vizzu újabb magyar sikertörténetet ír a digitális világban, ahol az adatsztorik mesélésének művészetével forradalmasítja az információk bemutatását.

Fedezd fel, hogyan forradalmasíthatja az AI az üzleti világot! Képzeld el, hogy nem csupán elméletekben merülsz el, hanem konkrét stratégiákat, gyakorlati megoldásokat és valós alkalmazási példákat is ismersz meg egy teljes napon keresztül. Ne hagyd ki ezt az egyedülálló lehetőséget, regisztrálj most és ismerd meg a jövő üzleti kihívásainak megoldásait! Részletek itt!
A Vizzu megoldása az IT-területen már évek óta terjedő a low-code/no-code platformokhoz hasonló elv mentén épül fel. Mindkét esetben az a cél, hogy lejjebb vigyék a belépési küszöböt egy olyan területen, ahol eddig csak képzett szakemberek mozogtak otthonosan. A low-code/no-code platformok a programozást nyitják ki az IT-ra affinis, de nem programozó végzettségű (üzleti) felhasználók, munkavállalók előtt, míg a Vizzu az adatok elemzésben és prezentálásában tűzött ki hasonló célokat:
Ma már nem szükséges adattudósnak vagy tapasztalt elemzőnek lenni ahhoz, hogy valaki nagy mennyiségű adatot elemezzen. Az új technológiák és eszközök segítségével bárki képes lehet az adatokat érthetően és vizuálisan prezentálni, így az információk könnyen feldolgozhatók és értelmezhetők.
Vidos Péter, az alapító, hangsúlyozza, hogy a modern üzleti szakemberek számára a munka folyamata egy izgalmas felfedezőútnak indul. Először is, egy táblázatkezelő programban, mint az Excel vagy a Google Sheets, mélyrehatóan elemzik az adatokat. Itt nemcsak új oszlopokat hoznak létre különféle függvények segítségével, hanem pivot táblákat is készítenek, hogy feltárják azokat a rejtett összefüggéseket, amelyek valóban számítanak. A következő lépcsőfokban a szakemberek kreatívan keresnek olyan diagramokat, amelyek a legjobban tükrözik az elemzett adatokat, majd ezeket a grafikonokat egy prezentációs szoftverben – legyen az PowerPoint vagy Google Slides – formázva és strukturálva mutatják be. Az élénk vizuális ábrázolás segítségével képesek a hallgatóság figyelmét megragadni és a mondanivalójukat hatékonyan átadni.
"Ez a folyamat rendkívül széttagolt és nehézkes. Ha bárhol hibázol, vagy ráébredsz, hogy másképp kellett volna eljárnod, kénytelen vagy visszatérni a kezdetekhez. Ráadásul, ha a prezentáció során váratlan kérdést kapsz, amelyre nem készültél fel, azzal ismét véget vethetsz a megbeszélésnek" - osztja meg Vidos Péter.
A Vizzu megközelítésének alapja, hogy már az első pillanattól fogva vizualizáljuk az adatot, és így segítünk megtalálni a benne rejlő összefüggéseket.
Ha ezt megteszed, akkor elérheted, hogy a történeted egy olyan bemutatható formát öltsön, ami igazán kifejezi azt, amit el szeretnél mondani.
"Ezáltal jelentős időt spórolhatsz meg, és a közönséged számára világosabbá válik, hogy miért fontos az, amit bemutatsz. Ráadásul lehetőséged nyílik arra, hogy azonnal válaszolj a prezentáció során felmerülő kérdésekre." - tette hozzá az alapító.
Az alábbiakban bemutatunk egy példát a Vizzu segítségével készült "adattörténetekre", amely az Apple, az Nvidia és a Tesla legfontosabb pénzügyi mutatóit elemzi, ezzel betekintést nyújtva ezen vállalatok teljesítményébe és működésébe az elmúlt másfél évtized során. A prezentáció során a diák között az alul található gombokkal (Következő, Előző) navigálhatunk, míg mobil eszközökön egyszerű jobbra-balra simítással is lapozhatunk. Ezen kívül az egyes cégek neveire kattintva a jelmagyarázatban kiemelhetjük a hozzájuk tartozó adatokat, így még részletesebb képet kaphatunk a vállalatok pénzügyi helyzetéről.
Ez a másik vizzus prezentáció bemutatja, hogy a Csernobili atomerőmű 1986-os katasztrófája során az elsőként a baleset helyszínére érkező tűzoltók milyen mértékű sugárfertőzésnek voltak kitéve, összehasonlítva a normál életvitel során tapasztalható sugárterhelésekkel. Érdemes megemlíteni, hogy ez a videó már több mint 450 ezer megtekintést ért el.
Pár hete építettek bele az alkalmazásba
Képzeld el, hogy van egy innovatív genAI funkció, amely lehetőséget ad arra, hogy interaktív módon "beszélgessünk" az adatokkal. Ez a rendszer képes értelmezni és feldolgozni az információkat, lehetővé téve, hogy kérdéseket tegyünk fel, és valós időben kapjunk válaszokat. A felhasználók így könnyedén felfedezhetik az adatokat, mélyebb összefüggéseket ismerhetnek meg, és új perspektívákat nyerhetnek az információk alapján. A funkció intuitív, barátságos felületével mindenki számára elérhetővé teszi az adatelemzést, legyen szó szakemberekről vagy éppen csak kíváncsi érdeklődőkről. Az adatok nem csupán statisztikák, hanem élő, lélegző információk, amelyekkel valódi párbeszédet folytathatunk.
Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy ugyanazokat az utasításokat (promptokat) használhatjuk az alkalmazásban, ahogyan azt a ChatGPT-nél megszoktuk. Akár bármilyen nyelven, könnyedén megfogalmazhatjuk, hogy mire vagyunk kíváncsiak, mit szeretnénk megjeleníteni, vagy milyen eseményeket szeretnénk látni a diagramon.
A beszélgetés alapú utasításokon túl a megjelenített chartokon keresztül is lehet utasításokat adni az alkalmazásnak, kijelölni az adatokat, szűrni, sorrendezni, egy adatsor mélyére fúrni. Gyakorlatilag a táblázatkezelőben megszokott adatelemzési lehetőségek válnak így elérhetővé vizuális, intuitív formában.
"A célcsoport tekintetében mi egyértelműen üzleti felhasználókra lövünk, a kezdeti időszakban ezek kis cégek, illetve önállóan dolgozó szakemberek, tanácsadók" - mondja a CEO és megjegyzi, hogy még le kell küzdeniük egy sor adatbiztonsági és integrációs feladatot, hogy a Vizzu nagyvállalati környezetben IT- és compliance szempontból is megfelelően alkalmazható legyen.
Jelenleg 8000 aktív felhasználó élvezi a Vizzut előnyeit.
Egyúttal rengeteg lehetőség rejlik még a fejlődésben, mivel egy óriási piacról van szó: az Excel és a Google Sheets közös felhasználói bázisa körülbelül 2,5 milliárd embert számlál.
A bevételek beszerzésére havidíjas előfizetéseket kívánnak bevezetni a felhasználók körében, hasonlóan a startup szektorban elterjedt "freemium" modellhez. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók széles köre ingyenesen hozzáférhet egy alap Vizzu verzióhoz, amely az alapvető funkciókat biztosít. A prémium szolgáltatások, korlátlan hozzáférés és terméktámogatás azonban díjfizetéshez kötött. Jelenleg 20-50 dollár közötti havidíjakban gondolkodnak.
2021-ben számos neves hazai startupper és vállalkozó támogatta az ötlet megvalósítását, köztük Vinnai Balázs, az MBH elnöki főtanácsadója és az IVSZ elnöke, valamint Csillag Péter, a Straschema társalapítója, akik mindketten bizalmat szavaztak az alapítók víziójának.
A startup eddigi legjelentősebb, 1,5 millió dolláros finanszírozási körét egy évvel ezelőtt zárta le, amelyet az Interactive Venture Partners irányított. Ezen a körön keresztül csatlakozott a vállalkozáshoz a New York-i székhelyű Two Sigma befektetési alap is. Továbbá, a cég mögött áll Györkő Zoltán, a Startup Hungary vezetője, aki szintén támogatja a kezdeményezést.
Vidos Péter és a Vizzu csapata éppen azon fáradozik, hogy újabb forrást vonjanak be, melynek segítségével tovább tudják finomítani a béta verziójú terméküket. Céljuk, hogy a jelenleg ingyenes szolgáltatásuk bizonyos funkcióit előfizetési modell keretében kínálhassák a felhasználóknak. Emellett kiemelten fontos számukra egy mesterséges intelligencia alapú elemző segéd (copilot) kifejlesztése is, amely támogatja az adatok tisztítását, elemzését és a történetek megformálását, így még hasznosabbá téve a platformot.