Merülj el az önbizalom és a csapatmunka világában! - Beszélgetés Jelasity Radovánnal, az Erste Bank elnök-vezérigazgatójával - Szakmát Szerzek!


"A konfliktusok azonosítására sokan képesek, de az egyezségre való jutás már jóval kevesebb embernek sikerül. Úgy vélem, kulcsfontosságú, hogy az egyének képesek legyenek együttműködni másokkal egy csoportban" - hangoztatja Jelasity Radován, az Erste Bank elnök-vezérigazgatója.

Ez a cikk eredetileg a 2025-ös UNI in&out kiadványban jelent meg.

Négy csodás fiúgyermek ékesíti az életem, mindannyian a Z generáció tagjai. Számomra kiemelten fontos, hogy a hagyományokat megőrizzük, ezért minden hónapban egy rövid előadást tartok az újonnan csatlakozó kollégáknak. Ezen kívül a Bankszövetségben és a Német-Magyar Kereskedelmi és Iparkamarában elnökségi tagként is lehetőségem nyílik fiatal tehetségekkel együtt dolgozni, ami rendkívül inspiráló számomra.

A pozícióim során az időnk jelentős részét azzal töltjük, hogy a jövőre tekintve kérdéseket fogalmazunk meg: Mit tartogat számunkra a bankszektor? Milyen irányba fejlődik a gazdaság? Hol találjuk meg a helyünket ebben az átalakulásban? Az elmúlt évtizedben a szegmensünk nehézségei miatt a munkaerőpiacon a legkevésbé vonzó szektorok között végeztük. Mindazonáltal folyamatosan azon dolgozunk, hogy ezt megváltoztassuk. Fiatalos, közvetlen és laza stílusunkkal szeretnénk ledönteni azokat a sztereotípiákat, amelyek szerint a bankok csak merev, szürke öltönyös dolgozókkal működhetnek. Az állásbörzéken gyakran halljuk a visszajelzéseket, hogy "nem hittem volna, hogy egy bank ilyen közvetlen és barátságos lehet".

Sokan úgy vélik, hogy a fiatalabb generációk erősebbek és tudatosabbak, ugyanakkor az elvárásaik és igényeik is megvannak. Azonban a kitartásuk nem mindig olyan szilárd, és hajlamosak az azonnali megoldásokra. Véleményem szerint a tudatosságuk valóban kiemelkedő, hiszen sokkal gyorsabban képesek váltani, legyen szó munkahelyről, lakóhelyről, banki szolgáltatásokról vagy akár mobiltelefonokról. Az elköteleződésük tehát, ha összehasonlítjuk a húsz évvel ezelőtti fiatalokkal, lényegesen alacsonyabb. Ez a jelenség arra figyelmeztet minket, hogy nekünk is fel kell gyorsulnunk, aktívan kell alkalmazkodnunk a változó körülményekhez. A jelenlegi fiatal generáció ingerküszöbe sokkal alacsonyabb, mint a miénk volt 10-15 évvel ezelőtt. Ezért elengedhetetlen, hogy mi is rugalmasabbak legyünk. Elvárni egy Z generációs munkatárstól, hogy öltönyben és nyakkendőben, a hagyományos munkaidő keretein belül dolgozzon, szerintem naivitás. Az újgenerációs munkavállalók számára a munkahelyi környezet és a munkaformák is sokkal inkább az önállóságot és a rugalmasságot igénylik.

Úgy gondolom, hogy 15-20 évvel ezelőtt biztosan nem lehettem volna vezérigazgató, hiszen akkoriban a vezetőknek mindenre rálátásuk volt, és minden döntésük véglegesen érvényesült. A vezérigazgatóval nem folytattunk diskurzusokat; a találkozóink célja csupán az volt, hogy megkapjuk az utasításokat, amelyeket aztán végrehajtottunk, majd néhány nap elteltével visszatértünk, hogy jelentést tegyünk arról, hogy mit sikerült megvalósítanunk, és mit nem. Úgy érzem, hogy ez a világ mára megváltozott, és egészen más kihívásokkal nézünk szembe.

A napi szintű kompromisszumkeresés izgalmas és kihívásokkal teli feladat, legyen szó banki vagy bankon kívüli helyzetekről. Számos pozíció létezik, ahol a vezérigazgatótól elvárják, hogy egy kis bepillantást nyújtson a jövőbe, miközben folyamatosan reagálnia kell a politikai és szabályozói követelményekre is. Ez a kettős elvárás gyakran nem egyszerű feladat, és megköveteli a rugalmasságot és a kreatív gondolkodást.

A menedzserszövetségben egy alkalommal kifejtettem, hogy a veszekedéshez igazán nem kell nagy tudás, hiszen azt bárki könnyedén meg tudja tenni. Az igazi kihívás abban rejlik, hogy hogyan találunk közös nevezőt. Úgy vélem, sokkal többen vannak, akik a konfliktusok előidézésében jeleskednek, mint akik valódi megoldásokat tudnak kínálni. Az idő múlásával a kollégáimmal sikerült tisztáznunk, hogy ki milyen feladatokért felelős, és ez nagyon jót tett a csapatunknak. Bízom benne, hogy ők is elégedettek azzal, ahogyan támogatom őket, ahogyan ők is az én munkámat. Néha hajlamos vagyok jobban belemerülni a részletekbe, főleg egy-egy ügy kapcsán, de egy ekkora bankban, ahol 3300 munkavállaló dolgozik, ez valóban óriási kihívás. Számtalan kérdés és probléma merül fel, és sajnos nem mindig tudunk mindenre választ adni. De talán nem is ez a lényeg, hiszen a feladatunk lényege, hogy irányítsunk és vezessünk.

Sajnos egyre kevesebben tűzik ezt ki célul. Valljuk be őszintén, az utóbbi 15-20 évben a politika, a gazdaság, a devizahitelezés sok árnyékot vetett ennek a területnek a szépségeire. Én ugyanakkor meg vagyok győződve arról, hogy a modern társadalmunk és a gazdaságunk egyik alapvető pillére a bankolás. Ha belegondolunk, ez tényleg egy fantasztikus szakma, sok ember, sok cég bízza ránk a pénzét, és úgy adjuk tovább, hogy tulajdonképpen mindenki jól jár, az is, aki a pénzt nálunk tartja, és nem kell a párnacihában tartania, az is, aki a hitelt tőlünk felveszi, mert meg tudja valósítani a terveit, az álmát, tud fejlődni. Az állam is jól jár, mert tulajdonképpen mi vagyunk a legnagyobb finanszírozója, és a munkavállalók meg a tulajdonosok is, tehát nagyon kevesen vannak, akik a bank működésével nem járnak jól. Próbálunk ezen érvek mentén vonzók lenni az új generáció számára. Ha valaki nyitott, kíváncsi és szeretne alkotni, megtalálja a helyét. Mi hosszú távú perspektívát tudunk kínálni: nagyon sok kollégánk kezdett gyakornokként, első munkahelyesként a bankban, és ma akár felső vezetőként dolgozik itt.

A Z generációsokról beszéltünk az előbb: fontos azt is kiemelni, hogy számukra érték, hogy hatással legyenek. Nálunk valódi társadalmi hatást tudnak elérni önkéntesként a social banking programokban vagy az ErsteGreen-akciókban. Dolgozhatnak digitális megoldásokon, a George új funkcióin és már az MI-lehetőségek beépítésén is.

Egyrészt szerintem egy bankban sokan el sem tudják képzelni, mennyiféle különböző munka van. Például csak az Ersténél van egy bank, egy befektetési szolgáltatásokat nyújtó cégünk, egy jelzálogbankunk és egy lakás-takarékpénztárunk. Óriási palettát fed le a bankszektor. Amikor 10-12 évvel ezelőtt idejöttem, az alapvető feltétel az volt, hogy muszáj mindenkinek közgázt végeznie, anélkül be sem jöhet. Ez már rég nincs így. Szerintem sokkal fontosabb, hogy ki milyen gyorsan tud új dolgokat megtanulni, mint az, hogy milyen egyetemet végzett. Tehát szerintem nagyon sok ember nem látja át pontosan, mi mindent lehet csinálni és mennyit lehet fejlődni egy bankban. Egy munkahely sokkal fontosabb, mint az, hogy az ember csak pénzt keressen, hiszen az idejének a nagy részét ott tölti. Tulajdonképpen valahogy az egész munkahely az életünknek a része, ezért van több tucat klub, különböző kezdeményezések, sokan itt találják meg a párjukat. Úgy vélem, hogy a mai világban egy munkahely sokkal több, nem csak egy munkahely.

Néhány évvel ezelőtt indítottuk el az Erste Care programot, amely célja, hogy hosszú távú juttatásokkal támogassa kollégáink jólétét. A program keretében olyan lehetőségeket kínálunk, mint az egészségbiztosítás, extra fizetett szabadságok és fizetett alkotói szabadság, amelyek hozzájárulnak a munka és a magánélet egyensúlyához. A résztvevők a saját élethelyzetüknek megfelelően választhatják meg a juttatási elemeket, például kiterjeszthető egészségbiztosítást családtagjaikra, nyugdíjpénztári hozzájárulást, vagy akár tanulmányi és lakáshitel-törlesztési támogatást. Célunk, hogy növeljük a munkavállalók elkötelezettségét és lojalitását, hiszen szeretnénk, ha mindenki elégedett és motivált lenne a nálunk végzett munkája során. A vállalati kultúránk egyediségét is hangsúlyozza az a hitvallásunk, miszerint a "higgy magadban" üzenetünk nem csupán szavakban nyilvánul meg, hanem valóban hiszünk kollégáinkban. Ennek egyik legszembetűnőbb példája, hogy számos munkakörben lehetőség van otthoni munkavégzésre, távmunkára, és a munkaidőnk is rugalmasan alakítható.

Ami igazán kiemelkedő nálunk, az a jelentős akvizíciós tevékenységünk. 2011 óta vagyok itt, és azóta öt sikeres felvásárlást tudhatunk magunkénak. Az, amiben igazán vonzóak vagyunk, az a munkavégzés rugalmas megközelítése. Sokan úgy vélik, hogy mindenkinek be kell jönnie az irodába, mert otthon csak lustálkodnak, de mi hiszünk a munkatársaink képességeiben és felelősségérzetében. Nálunk a legtöbb pozíció esetében elég heti két napot az irodában tölteni, míg rengeteg kollégánk teljes mértékben távmunkában dolgozik. Ha visszatekintünk, tíz évvel ezelőtt a bankok még szolgáltató központokat alakítottak ki, ma viszont a home office népszerűsége azt bizonyítja, hogy bízunk a munkavállalóinkban. Az Erste szlogenje, "Higgy magadban", arra is ösztönöz, hogy a kollégáinkban is bízzunk. Ha valaki lustálkodni akar, azt az irodában is megteheti: a tizenöt emelet és a két torony lehetőséget ad arra, hogy jobbra-balra járkáljon, kávézzon, és senki nem tudja figyelni. Ez egy kulturális kérdés, amelyet össze kell hangolnunk, és biztos vagyok benne, hogy az új generáció egészen más megközelítéssel fogja ezt kezelni.

Növekvő számú új jelentkezőnk van, akik különböző időtartamokra csatlakozhatnak, bármilyen területen. Az ErStep gyakornoki programunk azonban félévente csak 6-8 új tagot fogad be. Ez egy másfél éves rotációs program, amely lehetőséget biztosít a gyakornokok számára, hogy egy adott szakterülethez csatlakozva három különböző szervezeti egységet ismerjenek meg, mindegyikben 6 hónapon át. A résztvevők változatos feladatokat látnak el, tapasztalatokat gyűjtenek, mentorálásban részesülnek, és a program végén akár főállású munkalehetőséget is kínálunk számukra. Emellett a kollégák a CEO-reggeliken személyesen is találkozhatnak velem, ami még inkább erősíti a kapcsolatainkat. Az utóbbi években jelentősen javult a cég imázsa, így egyre többen érdeklődnek a gyakornoki programunk iránt.

A kíváncsiság és a kiváló szociális készségek rendkívül fontosak, ha valaki sikeres szeretne lenni a mai dinamikus világban. A nyitott gondolkodás és az új digitális megoldások iránti érdeklődés különösen hasznos, hiszen az Erstét ma már az ügyfelek többsége mobilról keresi fel, nem pedig személyesen. Ettől függetlenül az ügyfélközpontúság elengedhetetlen, és sosem szabad háttérbe szorítani. Az ideális jelölt lelkesedése és elkötelezettsége mellett a vállalati kultúrával való azonosulás is kulcsfontosságú. A szervezetek fejlődése elképzelhetetlen tehetséges munkatársak nélkül, hiszen ők jelentik a vállalat motorját. Ezért indítottunk tehetségprogramot, amelynek célja, hogy támogassuk a legjobbak fejlődését. Az angol nyelvtudás hasznos, de nem feltétlenül kritikus, hiszen a nyelvi korlátok nem zárják ki a potenciális tehetségeket. Különösen fontos, hogy a jelöltek képesek legyenek csapatban dolgozni, hiszen a soft skillek elsajátítása nem könnyű az iskolai környezetben. Míg sok más készséget könnyen meg lehet tanulni, a szociális kompetenciák fejlesztése nélkülözhetetlen. Végső soron független attól, hogy valaki bankár, kereskedő vagy IT-fejlesztő lesz, a lényeg, hogy képes legyen hatékonyan együttműködni másokkal.

Két lényeges aspektust szeretnék kiemelni ezzel a témával kapcsolatban: az MI radikálisan újraértelmezi, hogy mit jelent a fizikai munka, és hogyan viszonyulunk mi, akik szellemi munkát végzünk ehhez. A mesterséges intelligencia legfőképpen a szellemi tevékenységeinket fogja átalakítani. Ahogyan a 19. századi ipari forradalom idején is minden eddig ismert fogalmat át kellett gondolni, úgy a mostani változások is ehhez hasonló mélységűek lesznek. Kétségtelen, hogy az embereknek új módszereket kell majd alkalmazniuk a munkavégzés során. Az viszont különösen izgalmas, hogy az agyunkat végre sokkal kreatívabb és produktívabb feladatokhoz fordíthatjuk, ahelyett, hogy csupán Excel-táblák kitöltésére pazarolnánk az időnket.

Bízunk benne, hogy egyre hangsúlyosabbá válik fenntarthatósági elköteleződésünk, és ezt a legtöbb felületünkön kiemeljük. Például kizárólag zöldáramot használunk, kulacsból fogyasztunk vizet, és aktívan támogatjuk a környezettudatos közlekedést a munkába járás során. Minden évben ugyanazt a karácsonyfát díszítjük fel, rendezvényeinken pedig mindent megteszünk a pazarlás elkerülése érdekében. Legfőbb értékünk azonban a kollégák elköteleződése, akiknek hozzáállása szorosan összhangban áll fenntarthatósági céljainkkal. Kiemelten fontos számunkra, hogy a jövőbeli munkatársaink is hasonlóan következetesek és kitartóak legyenek ezen a területen.

Édesapám autóbusz-vezető volt, és mindig szerettem a pénzt számolni, amikor jött haza, vagyis ekkor kezdődött. Utána kocsmát vezetett, az volt a következő impulzus a pénzzel. Azután csináltam bankfelügyeletet, most meg a másik oldalon vagyok. Voltam másfél-két éven keresztül tanácsadó, amit nagyon élveztem, viszont szerintem sokkal jobb a dolgokat csinálni, mint másoknak tanácsokat adni.

Related posts