Kiemelkedő változás előtt áll az oktatási rendszer: Pintér Sándor javaslata szerint a kompetenciaméréseket jegyekkel tervezik helyettesíteni! Ezzel szemben a szülők petícióval fejezik ki tiltakozásukat. | szmo.hu


A következő tanévtől a diákok már érdemjegyet is szerezhetnek a kompetenciamérés során elért teljesítményük alapján, ami beleszámítana a középiskolai felvételi eredményeikbe. A Szülői Hang civil szervezet azonban úgy véli, hogy ez a lépés súlyosan érinti a gyermekek érdekeit, és azt merényletnek tartja a fiatalok fejlődésére nézve.

A kormány hivatalos weboldalán napvilágot látott egy új javaslat, amely arra vonatkozik, hogy 2025. március 1-jét követően a kompetenciamérések eredményei érdemjeggyel járnának. A javaslatot Pintér Sándor belügyminiszter jegyzi, és célja, hogy ösztönözze a diákokat a tesztek alaposabb és figyelmesebb kitöltésére.

A rendelet kiemeli, hogy a kompetenciamérés kulcsfontosságú a tanulók alapvető készségeinek értékelésében, továbbá értékes visszajelzést nyújt az iskolák és pedagógusok tevékenységéről is.

Az új szabályozások bevezetése 2025/2026-os tanév középfokú felvételi eljárásában történik meg. A diákok számára az országos kompetenciamérés eredményei alapján érdemjegyet állapítanak meg, amely az év végi osztályzatok meghatározásakor két érdemjegynek fog számítani.

"Tiltakozunk az intézkedés ellen, amely merénylet a gyerekekkel szemben, és tovább növeli a már most is nagyon nagy esélyegyenlőtlenségeket. Az intézkedés megnehezíti a gimnáziumokba való bejutást és a kormányzati tervek szerint a gimnáziumi képzés elsorvasztását vetíti előre, mely ellen a Szülői Hang petícióval tiltakozik" - írták sajtóközleményükben, majd kifejtették, hogy a kompetenciamérések célja nem a tanulók egyéni teljesítményének felmérése, hanem az iskola és az oktatási rendszer működésének megismerése. A kompetenciamérések nem alakíthatók át igazságosan érdemjeggyé, hiszen ezek nem kapcsolódnak a szorosan vett tananyaghoz.

A kompetenciamérések eredményei egyértelműen rávilágítanak a regionális eltérésekre, amelyek mögött a gyerekek különböző családi környezete és az iskolák eltérő minősége áll. Számos intézményben megfigyelhető, hogy a kellő számú szaktanár hiánya miatt folyamatosan helyettesítésekkel próbálják megoldani a tanórák lebonyolítását, ami gyakran azt eredményezi, hogy nem szaktantárgyat tanító pedagógusok vezetik az órákat.

Hangsúlyozták, majd emlékeztettek arra, hogy a kormány szándéka szerint radikálisan csökkenteni kívánja a gimnáziumokban továbbtanulók arányát. A szakképzésért felelős államtitkár nyilatkozata szerint a gimnáziumi képzés részaránya a jelenlegi 40%-ról 30%-ra, sőt akár 20%-ra is mérséklődhet, ami azt jelenti, hogy legalább minden negyedik gimnáziumi férőhely megszüntetésére lehet számítani.

A gyerekek már most is túlterheltek, a kompetenciamérés beszámítása és a felvételiben eljárásban való figyelembevétele tovább növeli az értelmetlen stresszt - fogalmaztak.

A Civil Közoktatási Platform (CKP) szintén kritikus véleményt formált a javaslattal kapcsolatban. Álláspontjuk szerint a kompetenciamérések eredményeinek felhasználása az iskolai értékelési folyamatban "funkcióidegen", mivel az ilyen mérési hibák következtében az eredmények jelentősen eltérhetnek egymástól, ami igazságtalanságokhoz vezethet. Továbbá, a CKP hangsúlyozta, hogy az érdemjegyek központosított méréshez való kötése csökkenti a tanárok szakmai önállóságát.

Related posts