Bár itthon nem élvezhetjük a globális fánkozók, csirkés gyorséttermek és tacózók ínycsiklandó fogásait, jó hírünk van: Obama kedvenc gyorsétterme már a láthatáron van!

Többen kivonultak, többen pedig nem lépték még át a magyar határt a nagy nemzetközi láncok közül, így nem ehetünk olyan fánkokat, burritókat, se hamburgereket, amelyeket más országokban gond nélkül megkóstolhatunk. Ön melyiket látná a legszívesebben Magyarországon?
Két éve ősszel Prágában kígyózó sorok álltak a Vencel térnél már sötétedés után, sőt akadtak, akik kempingszékben várakoztak. Nem tudtuk elképzelni, hogy mi lehet a nagy felhajtás mögött, aztán amikor másnap ismét arra jártunk, kiderült, hogy megnyitotta első cseh éttermét az amerikai csirkézős lánc, a Popeyes. Azóta Barcelonában sikerült megkóstolni, és talán nem éjszakáznék miatta az utcán, de tényleg finom csirkés szendvicseik vannak.
Jelenleg Magyarországon nem elérhető, és nem ez az egyetlen népszerű nemzetközi kereskedelmi lánc, amelynek boltjaiba eddig csupán külföldön látogathattunk el. Előfordulhat az is, hogy ezek a márkák korábban nálunk is próbálkoztak, de végül nem tudtak tartósan megtelepedni. Összegyűjtöttünk néhány példát mindkét kategóriából.
Máig élénken él bennem az a pillanat, amikor Bécs szívében, egy elegáns plázában először beleharaptam egy szemet gyönyörködtető, rózsaszín mázzal borított, eperkrémmel töltött fánkba. Az íze azonnal elvarázsolt, még ha egy kicsit borsos árat is kellett érte fizetnem. Kíváncsian vágtam bele, hogy megtudjam, miért olyan különleges ez a hely, amit még Ben Affleck is a nevével övezett.
A Dunkin' Donuts a saját honlapja alapján büszkén hirdeti, hogy naponta több mint 4,5 millió vendég látogat el az üzleteikbe világszerte, 38 különböző országban. Sajnos azonban, Magyarország már nem járul hozzá ehhez a lenyűgöző számhoz.
Az 1990-es évektől kezdődően egészen a 2010-es évek elejéig Magyarországon is működtek Dunkin' Donuts üzletek, összesen több mint harminc. Ezek azonban végül bezárták kapuikat, mivel úgy tűnt, hogy a fogyasztói igények nem támasztották alá a fennmaradásukat. Ma, ha a belváros utcáin sétálunk, még mindig találkozhatunk hasonló fánkozókkal, de ezek már hazai kezdeményezések, saját ízekkel és stílusokkal próbálják megnyerni a vásárlók szívét.
A Wendy's a többi hamburgeres gyorsétteremhez hasonló franchise, 34 országban több mint hétezer étteremmel rendelkezik. Az évek során többször is próbálkozott európai terjeszkedéssel, de a kontinensen kevésbé sikeres, mint az amerikai piacon (üzletei 83 százaléka az Egyesült Államokban található), vagy akár Ázsiában.
1994 és 2002 között Magyarországon is működött Wendy's, de sajnos a magasabb árak miatt nem tudta tartani a lépést a McDonald's és a Burger King dominálta piacon. Mégis, amikor a nevét megemlítettem, sokan nosztalgiával idézték fel az emlékeket, volt, aki kifejezetten a kedvenc hamburgerezőjének nevezte. Érdekesség, hogy Romániában idén újra megnyitotta kapuit, így ez az újabb lehetőség arra, hogy újra felfedezzük a Wendy's ízeit.
Néhány évvel ezelőtt, amikor beléptünk egy plázába, szinte biztosak lehettünk abban, hogy két bolt között találunk egy kellemes Costa Coffee-t, ahol megpihenhetünk egy csésze kávéra. Azonban ez a lehetőség 2021-ig tartott, mivel a világ második legnagyobb kávézólánca a koronavírus-járvány következtében bezárta a magyarországi üzleteit, csupán a repülőtéren maradt meg egyetlen üzlete, mint egy utolsó bástya.
A Costa Coffee története London szívében kezdődött, amikor a két olasz testvér, Sergio és Bruno Costa, 1971-ben megnyitotta első kávézójukat. Azóta a márka világszerte elterjedt, és ma már több mint harminc országban találkozhatunk vele, összesen 3400 kávézó formájában. A Costa Coffee nemcsak saját üzleteiben, hanem élelmiszerboltokban és éttermekben is kínálja ízletes kávéit, így mindenhol élvezhetjük a klasszikus olasz kávéházi élményt.
A franchise 2020 óta a Coca-Cola tulajdonában van, és a magyarországi leányvállalat vezetősége 2023-ban arról beszélt, hogy újranyithat itthon a kávézólánc, de konkrét időpontot nem árultak el.
A koronavírus járvány következtében, húsz évnyi jelenlét után a francia divatmárka, a Promod, bezárta hazai üzleteit, amelyek közül nyolc működött Magyarországon.
A lánc ötven évvel ezelőtt jött létre, de 2016 óta folyamatosan nehezedik a gazdasági helyzete. Abban az évben már ötszáz üzletet kellett bezárniuk, főként Európában, és a helyzetet tovább súlyosbította a Covid-járvány is.
Hasonlóképpen járt a német divatmárka, az Orsay is, ami szintén bezárta magyarországi üzleteit a Covid miatt, azóta azonban két budapesti plázában és Békéscsabán is sikerült újranyitnia.
Bár az elmúlt évek során sokan elhagyták Magyarországot, a piacon új lehetőségek is megjelentek. Például tavaly májusban megnyitotta kapuit a Primark, amely azóta is folyamatosan vonzza a vásárlókat az Arena Mallba. Emellett a dán Flying Tiger is belépett a hazai piacra, és már 34 boltja működik az országban (a legfrissebb Egerben nyílik meg). Ezekben az üzletekben különféle ajándéktárgyak, lakberendezési kiegészítők, játékok, papír-írószer és hobbikellékek széles választékával találkozhatunk.
Azonban legalább Bécsig kell utazni, ha ennénk egy hamburgert a Five Guysban, ami bár nem a legolcsóbb a gyorséttermi láncok közül, mégis hatalmas népszerűségnek örvend világszerte, többek között Barack Obamának is ez a kedvence. Hazai híveinek jó hír, hogy 2028-ig nálunk is terveznek éttermet nyitni.
Ahhoz, hogy egy 7-Eleven boltban költhessük el a pénzünket, külföldre kell utaznunk. Ez a bolt nem csupán egy szokványos élelmiszerüzlet; kiemelkedik a többi közül, mivel különös figyelmet fordít a készételekre, így ideális helyszín lehet egy gyors ebédhez. A 7-Eleven jelen van 18 különböző országban, mint például Japán, az Egyesült Államok, Tajvan, Thaiföld, Dél-Korea, Kína, Malajzia, Makaó, Mexikó, Kanada, Ausztrália, Szingapúr, a Fülöp-szigetek, Vietnám, Kambodzsa, India, Norvégia, Svédország és Dánia, és mindenhol a helyi igényekhez igazított választékkal várja a vásárlókat.
A népszerűségét jól tükrözi az a jelenség, ahogy az emberek videóra veszik, milyen termékeket válogatnak össze maguknak egy-egy ilyen boltban:
Európa látszólag még nem készült fel a nemzetközi fagyasztott joghurt lánc megjelenésére, mivel jelenleg egyetlen uniós országban sincsenek Yogurtland üzletek. Ez a márka az Egyesült Államokból indult hódító útjára, és úgy tűnik, hogy a kontinens még vár a befogadására.
A Yogurtland egy különleges önkiszolgáló hely, ahol a látogatók saját ízlésük szerint válogathatnak a fagyasztott joghurt különböző ízei között. Az élmény még izgalmasabbá válik, hiszen a fagyira rengetegféle feltétet, friss gyümölcsöt, ropogós kekszdarabokat és édes cukorkákat adhatunk hozzá, így mindenki megtalálhatja a saját, egyedi kombinációját.
A lánc tíz amerikai államban, valamint az Egyesült Arab Emírségekben, Guam szigetén, Ománban, Indonéziában és Thaiföldön működtet jelenleg üzleteket, így kicsit többet kell utazni, ahhoz, hogy megkóstoljuk az gyerekeket mágnesként vonzó terméküket.
A Taco Bell egy különleges gyorsétteremlánc, amely nem csupán a megszokott menükkel, előételekkel és desszertekkel várja a vendégeket, hanem egyedi mexikói ízekkel is szolgál, ami Magyarországon valóban új színfoltot jelent. Persze nálunk is akadnak olyan éttermek, ahol elérhetőek a megfizethető ételek, és nem kell órákat várni pincérekre, ha egy ízletes tacóra vagy burritóra vágyunk. Azonban a Taco Bellhez hasonló, autentikus gyorsétterem élményét nem igazán találni a hazai piacon.
Az étterem honlapja szerint 2019-ben évente több mint két milliárd ember tér be hozzájuk és világszerte legalább hétezer üzletük van.