Galliano varázslatos módon felidézte a bűnös Párizs titokzatos világát, azonban a reflektorfény mégis Zendayáé maradt a vörös szőnyegen.

Zendaya egy 1995-ös Thierry Mugler robotruhában a Dűne: Második rész premierjén, február 15-én Londonban - Fotó: Jeff Spicer / Warner Bros. / Getty Images
Miközben a közéletben a földindulás éve volt 2024, a divat, a sztárvilág és a dúsgazdagok életében sem volt éppen eseménytelen, sőt! Tele volt meglepő fordulatokkal, váratlan bejelentésekkel, káprázatos és emlékezetes pillanatokkal. Szubjektív válogatásunkban azokat vesszük most végig, amikről úgy gondoljuk, hogy a legmeghatározóbbak voltak, majd halvány kísérletet teszünk arra, hogy bemutassuk, mire számíthatunk 2025-ben.
Mondhatnánk azt is, hogy ez az év egyértelműen Gallianótól Gallianóig tartott, mert amíg 2023-at Pharrell Williams nyerte a párizsi Pont Neuf hídon rendezett, sztároktól hemzsegő Louis Vuitton Men's showjával, addig az idei évet a divatipar egyik legbefolyásosabb tervezője hozta le.
John Galliano januárban az év első teliholdja és a párizsi Pont Alexandre III híd alatt rendezte meg a Maison Margiela divatháznak kreált Artisanal kollekció bemutatóját, amivel egy francia alvilági csehó zord hangulatát idézte meg a 30-as évek Párizsából. A porcelánbaba arcúra sminkelt modellek extrém vékony derekúra húzott fűzőben, teliszoknyás áttetsző ruhákban, szakadt harisnyákban, túlméretezett vinil ketyűkben vonultak a kifutón, a díszes Edward-kori kalapok Galliano 2005-ös őszi Dior-show-jának formáit idézték.
A nagy divatmagazinok pedig "egy lélegző Toulouse-Lautrec-festményként" írták le a bemutatót, aminek végén meglepetésre gótikus hangulatú fűzős gumiszerű ruhában, tükörsimára sminkelve bevonult a Trónok Harcából és a Star Warsból ismert brit színésznő, Gwendoline Christie. Galliano valódi színházi élményt nyújtó bemutatója egész évre beleégett a divatrajongók fejébe és lelkébe, és bár a végső üzenete az volt, hogy "sétáljunk vele, offline", az Artisanal show pillanatok alatt körbefutott a közösségi médiában, és 2,1 millió megtekintést hozott a Youtube-on.
Ha ez még nem lett volna elég izgalmas, Galliano a Met-gálán egy régi Dior ruháját varázsolta újra Zendayának, aki ugyanazon az estén egy másik vintage szettet is előkapott tőle. Kim Kardashian sem maradt ki a szórakozásból, hiszen ő is egy Galliano által tervezett, merész derekú, ezüst fűzős Margiela-ruhában lépett a vörös szőnyegre. Ezt követően a legendás brit tervező bejelentette, hogy tíz év után búcsút int a Maison Margielának. Jelenleg úgy tűnik, hogy a 64 éves Galliano nem tervez új helyre igazolni, így könnyen lehet, hogy az idei kollekció volt az utolsó, amelyet egy felejthetetlen bemutató keretében láthattunk.
Papíralapú források szerint Jonathan Anderson, az ír származású tervező, aki a Loewe márkát vezeti, immár másodszor érdemelte ki az év tervezője címet a British Fashion Council elismerésében. Anderson idén különösen figyelemre méltó módon ötvözte a divat és a jelmeztervezés világát, hiszen a Challengers és a Queer produkciók jelmezei is megjelentek a Loewe kampányainak keretein belül. Ez az innovatív megközelítés új szintre emeli a divat és a színház kapcsolatát.
Előbb Zendaya Challengersben feltűnt I TOLD YA pólójára csavarodott rá mindenki, aki menő akart lenni idén, de Anderson mutatta meg, hogyan lesz élére vasalt James Bondból laza, magabiztos és ultramenő Dainel Craig. A színész David Sims fotóin egyszerre áraszt művészi és hippi hangulatot a kényelmes kötött pulcsiban, cargo nadrágban és bőrdzsekiben. A kampány épp akkor szólt az egyedi stílusról, amikor a közösségi médiából ömlik a tökéletesség- és a fiatalságkultusz. Anderson a Queer jelmeztervezőjeként újra Luca Guadagnino rendezővel dolgozott együtt, ugyanúgy, ahogy a Challengers teniszfilmen is, utóbbinak is elég nagy hatása volt az évre, kritikánkat a filmről itt találja.
Ami (vagy inkább aki) igazi közös pont Gallianó és Anderson világában, az nem más, mint a method dressing mesterévé vált Zendaya. Igen, el kell ismerni, hogy idén sem tudott csalódást okozni; senki sem tudta felülmúlni őt. Különösen a Dűne: Második rész premierjén viselt '95-ös Thierry Mugler vintage robotruhája miatt érdemel említést, de a Met-gálára választott szettjei is lenyűgözőek voltak.
A színésznő, akinek stílusfejlődését alaposan körüljártuk ebben a cikkben, igazi kaméleonként képes átváltozni: mesebeli hercegnőből könnyedén fiús tinivé vagy éppen férfias, elegáns öltönyös megjelenéssé transzformálódik. Bármilyen ruhadarabot is választ, az mindig remekül áll neki. A Challengers film hatására pedig még inkább felerősödött benne a sportos divat iránti vonzalom, ami újraélesztette ezt a stílust a gardróbjában.
Zendayán kívül Lady Gaga is jelentős sikereket ért el az idei évben. Ő a filmek világát idéző, különleges jelmezeivel és stílusával hívta fel magára a figyelmet. A Velencei Filmfesztiválra például egy merészen dekoltált, fekete Christian Dior couture ruhát választott, amelyet fűzős részletek tettek még különlegesebbé. Szettjének egyetlen kiegészítője, egy denevérfül formájú fekete csipkemaszk, finoman utalt a Joker című filmre, így a megjelenése igazi művészi alkotásként hatott.
A vörös szőnyeg világában elengedhetetlen megemlíteni az év legmeghatározóbb stílusduóját, Cynthia Erivót és Ariana Grandét, akik a Wicked beharangozó turnéján varázsoltak el minket. Erivo merész és extravagáns megjelenése, neon körmeivel és élénk limezöld ruhájával nem csupán a figyelmet kötötte le, hanem egy új divatirányzatot is sejtetett, amely már most az év legizgalmasabb jelenségeként tűnik fel.
Ha csak egyet lehet választani, akkor azt mondanám, hogy az év jelensége a brat summer, de az az igazság, hogy már az idei Szigeten is látszott, hogy '24 inkább a mikrotrendek éve volt. Akkor arról írt az After rovatunk, hogy míg tavaly egyértelműen a Barbiecore és a western mixe uralkodott, idén jóval nehezebb volt egy nyertes trendet kihirdetni, viszont több őrület is divatban maradt. Ősszel aztán annyira a felszínen maradt a Charli XCX által a világra zúdított brat, hogy még az amerikai elnökválasztásig is eljutott. Feltűnt Kamala Harris választási kampányában, irtózatos mennyiségű mémben, de a Néprajzi Múzeum is készített róla egy Insta-posztot. A brat kifejezést választotta 2024 év legfontosabb szavának a Collins Dictionary.
"A brat több mint egy rendkívül sikeres album, a brat egy kulturális jelenség, ami világszerte brat summer esztétikaként és életmódként honosodott meg". Az ő meghatározásuk szerint a brat olyan valaki, aki magabiztos, független és hedonista, van nála cigi, egy Bic öngyújtó és mondjuk egy pántos fehér felső melltartó nélkül.
Továbbra is hódít a '90-es évek nosztalgia, és úgy tűnik, hogy mindenki, aki eddig nem tért vissza, most gyorsan felugrik a trendvonatra: például Monica Lewinsky, a világ legismertebb egykori elnöki gyakornoka, most egy irodai kollekció arca lett. Lewinsky karaktere önmagában is a '90-es évek ikonikus hangulatát idézi, hiszen 25 évesen Bill Clinton elnök gyakornoka volt, kettejük kapcsolata pedig a történelem egyik legismertebb szexbotrányát eredményezte. A most 51 éves Lewinsky lenyűgöző formában van, és zaklatásellenes szervezet stratégiai tanácsadójaként tevékenykedik. Az új irodai szettek között megtalálható egy figyelemfelkeltő, tűzpiros darab is, amelyen a "Monica F˙˙king Lewinsky" felirat olvasható. A hazai kormányablakok dolgozói számára – akiknek szeptember óta kötelező az ünnepi öltözködéshez hasonló egyenruha viselése – ez remek inspirációt nyújthat.
Az év nagy visszatérője Pamela Anderson, aki amellett, hogy szintén maga a két lábon járó '90-es évek, az év meglepetését is szállította azzal, hogy smink nélkül jelent meg az Oscar-gálán, és aztán sok más hollywoodi eseményen is. A meglepetést elsősorban az okozza, hogy a Baywatch piros fürdőruhás szexszimbóluma már akkor plasztikáztatott, amikor az még nem volt annyira elterjedt, mint ma. Andersonért egyébként mindenki odavan, még Beyoncé is kidobott egy videót az amerikai elnökválasztás napjára, amin Pamela Andersonnak öltözve buzdít szavazásra.
Még egy csavart ad a történethez, hogy ősszel újjáéledt a legendás Victoria's Secret, a színpadon olyan ikonikus alakokkal, mint Tyra Banks, Cher, Gigi Hadid és Kate Moss. A bemutatók nem csupán a divatról szóltak, hanem a nevéhez köthető, heroin chic néven ismertté vált vékonyságkultusz is újra reflektorfénybe került.
Az UGG csizma, a világ legcsúnyábban öregedő lábbeli típusa, nemcsak visszatért, hanem mintha sosem is távozott volna a divat világából. Most egy újabb generáció ismerkedik meg ezzel a különös trenddel, és megtanulja, hogy ez a stílus sosem veszít a népszerűségéből. A kényelmes, ámde sokak által vitatott megjelenésű csizmák újra a figyelem középpontjába kerültek, bizonyítva, hogy a divat ciklusai sosem véget érnek.
Úgy tűnik, 2024 véglegesen megmutatta, hogy a szépségideálunk gyakorlatilag változatlan, mintha csak 25 év telt volna el. A nőiesség szimbóluma ismét a vékony testalkat lett. A fűző újra divatba jött, Kim Kardashian pedig a Dolce&Gabbanával karöltve Sophia Loren stílusát idézi, miközben extrém karcsúságra törekszik. Közben a fél világ Ariana Grande fogyása miatt aggódik, míg Sydney Sweeney mellei körüli felhajtás csak azt tükrözi, hogy a dolgok látszólag nem változnak – a szépségideálok továbbra is a régi klisék alapján formálódnak.
2024 akár egy új divattörténeti fejezetként is beírhatja magát a mémek közé, hiszen a vezető divatházak élén tapasztalt változások igazi hullámvasút élményét nyújtják. A neves divatmagazinok már jó ideje reflektálnak a high fashion szektor krízisére, amelyet a gyakori vezetőcsere világosan jelez. A legfigyelemreméltóbb esemény júniusban történt, amikor Virginie Viard, Karl Lagerfeld egykori jobbkeze, búcsút intett a Chanel kreatív igazgatói pozíciójának. A luxusmárka a sok hónapos találgatások után decemberben végül bejelentette, hogy Matthieu Blazy, az olasz Bottega Veneta korábbi tervezője veszi át a stafétát. Coco Chanel 1910-ben alapított legendás háza így már a negyedik kreatív igazgatóval próbálja meg újraértelmezni magát Lagerfeld halála óta.
25 évnyi együttműködés után Pierpaolo Piccioli távozott a Valentino éléről, és helyét Alessandro Michele vette át a kreatív igazgatói poszton. Az iparágban nagy hullámokat vert, hogy John Galliano 10 év után elhagyta a Maison Margielát, míg Kim Jones is búcsút intett a Fendinek, és Hedi Slimane a Céline-től távozott. A Givenchy Sarah Burtonnal, a GAP pedig Zac Posennel bővítette csapatát, míg Tom Ford Haider Ackermannra bízta a tervezést. A Bulgari új pozíciót hozott létre, így Mari Katranzou lett a bőráruk és kiegészítők kreatív igazgatója.
Nicola Coughlan, a Bridgerton című sorozat egyik főszereplője, amikor a meztelen jelenetek vállalásáról kérdezték, lelkesen válaszolt, hogy "büszke tagja a tökéletes mellek közösségének". Kritikai írásunkban kiemeltük, hogy Coughlan valóban rendkívül vonzó, még a Bridgerton világában is, ahol 37 évesen alakítja a fiatal, 20 éves Penelopét. Ezzel szemben Luke Newton, aki a sorozatban szerepel, inkább csak háttérszereplőként tűnik fel, bár kétségtelen, hogy a Bridgerton szépfiúktól elvárt esztétikát hozza, de ennél sokkal több lehetőséget nem kapott.
Rihanna számára a soványság kultusza nem igazán jelentős, hiszen jelenleg a "mami stílus" újraértelmezésén dolgozik. Megmutatta, hogy a terhesség nem jelenti azt, hogy egy nőnek le kellene mondania a saját egyedi stílusáról. Ezen a téren több hasznos tippet is megosztottunk a cikkünkben, hogy inspirációt nyújtsunk mindazoknak, akik szeretnék megőrizni egyéniségüket a várandósság alatt.
Hét hónapig tartó lenyűgöző előkészületek után a nyár beköszöntével Mumbaiban megrendezték az évszázad esküvőjét. Az esemény középpontjában Anant Ambani, India leggazdagabb emberének fia állt, aki több ezer vendég társaságában feleségül vette az ország egyik legnevesebb gyógyszeripari cégének örökösnőjét, Radhika Merchantot. A háromnapos, hindu hagyományok szerint zajló ünnepségen részt vett mindenki, aki számít, a Bollywood csillagaitól Hollywood ikonjaival, politikai vezetőktől kezdve híres sportolókig és sikeres üzletemberekig. Az esemény valódi társadalmi eseménnyé vált, amely mindenkit lenyűgözött pompájával és fényűző részleteivel.
A grandiózus rendezvény helyszíne a Jio World Convention Centre volt, ahol egy kétnapos ünnepségsorozat vette kezdetét. A vendégek között természetesen ott voltak a Kardashian testvérek is: Kim és Khloé ragyogó indiai öltözetben érkeztek, hogy kifejezzék támogatásukat az ifjú pár iránt. Szintén jelen volt Nick Jonas és felesége, a világhírű indiai színésznő és modell, Priyanka Chopra, valamint Tony Blair és Boris Johnson, korábbi brit miniszterelnökök. A rendezvény fénypontja volt Law Roach, Zendaya stylistjának megjelenése is. Érdemes megemlíteni a vőlegény különleges tornacipőjét is – az elegáns és sportos stílusok harmonikus keveredése továbbra is érvényes, így a pletykák, amelyek azt sugallják, hogy ez a trend kimegy a divatból, csupán alaptalanok!
Egyelőre annyit tudunk, hogy 2025 színe a tejcsokoládé, azaz a mocha mousse lesz a Pantone választása szerint. Az intézet 26 éve minden évben kiválaszt egy kiemelkedő színárnyalatot, ami meghatározza majd a következő év trendjeit az öltözködéstől a lakberendezésig. Az intézet választása tehát a színskála 17-1230-as árnyalatára esett, ez a tejcsokoládé vagy a tejeskávé színét idéző barna árnyalat, ami a négy érzékszervből háromra is hat, és a hétköznapi élvezetet helyezi előtérbe.
2025 színét a Mikulás napján hozták nyilvánosságra, és ennek örömére a London Eye és számos más ikonikus helyszín is különleges fényekben ragyogott. Tudom, hogy nem csupán a csokoládé jut eszünkbe erről a színről, de minden a nézőpont kérdése. Orbán Viktor például egy szuper évet remél. Legyen Ön is optimista, és kívánunk boldog új évet!