Debrecen Drive: A jövő innovatív közlekedési megoldásait kutatták.

Milyen forradalmi energiák fogják mozgatni a jövő autóit? Erre a kérdésre kerestek választ a Debrecen Drive szakmai konferenciáján pénteken, ahol az autóipar szakértői és döntéshozói gyűltek össze. A Debreceni Egyetem rektora hangsúlyozta, hogy a városban a német, kínai és magyar autóipari beruházások szoros együttműködésben valósulnak meg, és az egyetem kiemelkedő képességű munkaerőt biztosít ezen innovatív projektekhez.
Szilvássy Zoltán, a Debreceni Egyetem (DE) rektora a rendezvényen elmondta: a világban még nem dőlt el, melyik irányba fejlődik tovább a járműipar. Egyszerre vannak jelen az elektromos és a belső égésű motorok, miközben vámháborúk dúlnak. Ezzel szemben Debrecenben együttműködés tapasztalható, itt jól megférnek egymás mellett a német, a kínai és magyar autóipari befektetők.
A Debreceni Egyetem célja, hogy a járműipari szektorba belépő munkavállalók minél sokszínűbb és magasan képzett szakemberekké váljanak. Szilvássy Zoltán hangsúlyozta, hogy a jövőben a tudás és a csapatmunka kulcsszerepet játszik majd a versenyképesség megőrzésében és növelésében.
Debrecen polgármestere szerint a város gazdasága elképesztő fejlődésen ment keresztül az elmúlt években. Az egyik legdinamikusabb erősödést a járműipar és a gépipar produkálja, az ezekben az ágazatokban foglalkoztatottak száma közelíti a nyolc ezret és a közeljövőben elinduló ilyen üzemek tovább növelik majd ezt.
- A folyamatnak köszönhetően nagy lendületet kapott a debreceni oktatás is, a Debreceni Egyetemen több ezerrel nőtt a hallgatók száma, új mérnökképzések indultak, a Műszaki Kar a közelmúltban új épületszárnnyal, laborokkal gazdagodott - emlékeztetett Papp László.
Papp László meggyőződése szerint a debreceni járműipar folyamatosan növekvő ereje lehetővé teszi, hogy a Debrecen Drive a következő évtizedek során Közép-Európa legjelentősebb járműkiállításává alakuljon. Ez az esemény nem csupán a szórakoztatásra összpontosít, hanem a tudás átadására és a fejlődés ösztönzésére is hangsúlyt fektet.
Kósa Lajos, az Országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti Bizottságának elnöke kifejtette, hogy a közlekedés iránti igény már az első emberi civilizációk óta megvan, kezdve a lóháton való közlekedéstől egészen a kerék feltalálásáig. Ebből adódóan a járműipar jövője ígéretesnek tűnik. Azonban még mindig kérdéses, hogy milyen hajtóerőkkel fogjuk a járműveinket működtetni a jövőben.
- Ebben a tekintetben diverzifikálódik a világ, egyszerre lesz jelen az elektromos és belsőégésű motor, sőt olyan hajtásláncok is lehetnek, amiket most még nem tudunk elképzelni, ezért nyitottnak kell lenni az újításokra - mutatott rá.
A rendezvény kerekasztal-beszélgetésén Husi Géza, a Debreceni Egyetem Műszaki Karának dékánja megosztotta a hallgatósággal, hogy körülbelül 100-110 évvel ezelőtt az elektromos járművek száma a piacon szinte megegyezett a belső égésű motorral működő autók számával. Azóta a belső égésű járművek domináltak, ám napjainkban az elektromos autók aránya folyamatosan növekszik. Ennek egyik fő mozgatórugója az Európai Unió ambiciózus célkitűzése, amely szerint 2035-re kizárólag nulla károsanyag-kibocsátású járművek forgalmazását engedélyezik az unió területén.
A közeljövőben várhatóan egyre több hibrid és tölthető hibrid hajtású autó fog feltűnni az utakon, hiszen a technológiai fejlődés és a környezettudatos szemlélet egyre inkább teret hódít.
- A mérések szerint az elektromos autó üzemeltetése 80 kilométer/órás sebességig gazdaságosabb, mint a belső égésűé. Vagyis városban elektromos autót, hosszabb távon, autópályán benzinest lenne jobb használni. A mérnökök feladata megtalálni, hogy miként lehet átkapcsolni a két hajtás között - jelentette ki Husi Géza.
A kari vezető kiemelte, hogy Magyarországon az áram ára percenként változik, ami különösen figyelemre méltó, amikor a napfény intenzív. Ilyenkor nem ritka, hogy az áram ára rendkívül alacsonyra, sőt akár negatívra is csökken. A Debreceni Egyetemen jelenleg olyan innovatív kutatások zajlanak, amelyek célja, hogy mindig a legkedvezőbb áron tölthessük fel akkumulátorainkat. Ez jelentős mértékben hozzájárulhat a közlekedési költségek csökkentéséhez - tette hozzá a DE Műszaki Kar dékánja.