A Wizz Air bemutatta ambiciózus terveit az 2050-es évre, amelyben a légitársaság jövőbeli célkitűzéseit és stratégiáit vázolta fel.


Nem a jövő, hanem a jelenünk gazdasági folyamatai alakultak át - erről szól a minden iparágat érintő szeptember 4-i Sustainable World konferencia, ahol a hazai fenntartható üzleti világ szereplői találkoznak.

Az elmúlt egy év során a Wizz Air szakértők csoportjával együttműködve egy hiteles és reális kibocsátáscsökkentési programot alakított ki. A stratégia három kulcsfontosságú pillérre épül: a repülési folyamatokra (flight), az üzemanyag-használatra (fuel) és a környezeti lábnyom csökkentésére (footprint).

A repülési tevékenységek terén a célkitűzés 30%-os kibocsátás-csökkentés, amelyet az új repülőgép-technológiák alkalmazásával és a flották modernizálásával kívánnak elérni. Ezen kívül a fenntartható üzemanyagok (SAF) folyamatosan bővülő használata révén összesen 53%-os csökkentésre van kilátás. A légi forgalmi irányítás fejlesztése is szerepet játszik, amellyel a vállalat számít arra, hogy a környezeti lábnyoma 4%-kal mérséklődhet.

A zöld átállási stratégiájáról korábban egy interjú során beszélgettünk a Wizz Air vállalati és ESG-felelősével, Yvonne Moynihant-tal.

A társaság nemrégiben bejelentette a "Customer First Compass" elnevezésű programját, amely keretében 14 milliárd eurós befektetést irányoznak elő működésük fejlesztésére. E beruházások közé tartozik a legmodernebb technológiájú repülőgépek beszerzése és a fenntartható üzemanyag előállítására irányuló kezdeményezések. Az iparág számára elengedhetetlenek hasonló lépések, hiszen a bemutató során is hangsúlyozták, hogy a légi közlekedés jelenlegi üteme mellett a 2050-re kitűzött nettó zéró kibocsátási cél megvalósítása egyre inkább kétséges. A fenntartható üzemanyag (SAF) lenne a legfontosabb eszköz a dekarbonizációban, azonban a bevezetése nem halad elég gyorsan, és a mennyisége is korlátozott. A legfőbb kihívások között a magas költségek és a beszállítói láncok szűkössége emelhető ki. A vállalat hangsúlyozta, hogy az éghajlatváltozás jelentős üzleti és pénzügyi kockázatokat hordoz, így nem csupán környezetvédelmi okokból, hanem az európai légi közlekedési szektor hosszú távú fenntarthatósága, versenyképessége és alkalmazkodóképessége érdekében is elengedhetetlen foglalkozni a fenti kihívásokkal.

A légi közlekedés fontos része a gazdaságnak, az előrejelzésük szerint 2050-re évi 12 millióra nőhet a repülések száma Európában, ami 1,8%-kal meghaladja a pandémia előtti szintet.

Éppen ezért radikális változásra és beavatkozásra lenne szükség, a Wizz Air nem a légi közlekedés, hanem az energiaforrás megváltoztatásában hisz. Ehhez azonban a fosszilis üzemanyagokra fordított támogatások fenntartható alternatívák felé való átirányítására van szükség a vállalat szerint. A Wizz Air nettó zéró terve egyben felhívás is az iparág számára, hogy minden szereplő - légitársaságok, repülőterek, légi forgalmi irányítók, lízingcégek és kormányok - vállaljon szerepet a fenntartható átállásban.

A "Repülés a nettó zéró felé" stratégia, amelyet a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) fogalmazott meg, a hosszú távú éghajlati célok megvalósítására irányul, különös figyelmet fordítva arra, hogy 2050-re a nemzetközi légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátása teljesen nullára csökkenjen. E törekvés sikeressége szorosan összefonódik a technológiai fejlődéssel. A légitársaságok véleménye szerint a kibocsátás csökkentésére vonatkozóan a következő reális lehetőségek állnak rendelkezésre:

A légitársaság rövid távú stratégiájának fókuszában a flottájuk megújítása áll, amely jelenleg a legfiatalabb a piacon, hiszen átlagosan csupán 4,2 éves repülőgépekkel üzemelnek. A működésük hatékonyságának növelése érdekében számos innovatív lépést tettek, például optimalizálták az útvonaltervezést, és mesterséges intelligenciát alkalmaznak az üzemanyag-hatékonyság javítása érdekében. Ennek köszönhetően az előző pénzügyi év során 52 gramm CO2-kibocsátást regisztráltak utaskilométerenként, és 2030-ra ambiciózus célt tűztek ki: 42 grammra csökkenteni ezt az értéket.

A középtávú stratégia kiemelt fókuszában a fenntartható repülőgép üzemanyag (SAF) áll, amely a Wizz Air nettó nullára törekvő ütemtervének alapkövét képezi és a szén-dioxid-mentesítés egyik legfontosabb motorja. Jelenleg, a jelentős befektetések ellenére, az SAF-termelés még mindig korlátozott mértékű, és az árak nem versenyképesek a hagyományos üzemanyagokkal szemben. Ennek a problémának a kezelésében a kormányok kulcsszerepet játszhatnak, amennyiben olyan ösztönző intézkedéseket vezetnek be, amelyek csökkentik a SAF és a hagyományos repülőgép-üzemanyag közötti árkülönbséget - hangzott el a bemutatón.

A hosszú távú elképzelésekből viszont kimaradt a hidrogén-technológia, és ehelyett a már meglévő, jól látható technológiákra helyezik a hangsúlyt.

A légi közlekedés hiányosságai évente több millió tonna felesleges károsanyag-kibocsátást generálnak, így elengedhetetlen a légtér modernizálása. A légitársaságoknak kötelező a szén-dioxid-mentességi célok elérése, de az elavult infrastrukturális megoldások és a régi szabályozási keretek jelentős akadályokat gördítenek az iparág fejlődése elé. A Wizz Air aktívan részt vesz az európai légtér reformjában, kihasználva az AI-technológia nyújtotta lehetőségeket az üzemeltetési hatékonyság növelésére. Ugyanakkor elengedhetetlen, hogy más szereplők is hozzájáruljanak e folyamat sikeréhez.

Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG-stratégiai vezetője hangsúlyozta: "Elkötelezettek vagyunk a nettó zéró kibocsátásra vonatkozó merész célkitűzés mellett,

A valóság az, hogy a változások jelenlegi sebessége nem elegendő, és jelentős beavatkozás nélkül a légi közlekedés nem lesz képes megfelelni a kitűzött céloknak.

A nettó nullára való áttérés ütemtervének megvalósítása számos bizonytalansággal teli. A legnagyobb kihívások messze túlmutatnak a tudományos aspektusokon, és magukban foglalják a politikai döntéshozatalt, a beruházási irányelveket, a piaci trendeket, valamint az alapvető intézkedések időben történő végrehajtását. Cselekvésre van szükség, nem csupán ambiciózus célokra. Éppen ezért arra ösztönözjük a kormányokat, a szabályozó testületeket és az üzemanyagipart, hogy kezdjék el végrehajtani azokat a szükséges változtatásokat, amelyek lehetővé teszik a nettó zéró kibocsátás elérését.

A Wizz Air hosszú távú stratégiájának bemutatása mellett a meghívott sajtó képviselőinek lehetőségük nyílt arra, hogy bepillantást nyerjenek a cég képzési központjába. A 3800 négyzetméteres Wizz Air Training Centre lenyűgöző kapacitással bír, hiszen naponta akár 300 kadét fejlődését is támogathatja. A központban nem csupán tantermi oktatás zajlik, hanem repülés-szimulátorok is segítik a gyakorlati készségek elsajátítását. Emellett a pilóták és légiutas-kísérők számára rendszeresen ismétlődő tréningek is helyet kapnak, biztosítva ezzel a folyamatos fejlődést és a magas szintű felkészültséget.

A központ látványosságai között kiemelkedik két lenyűgöző mozgó szimulátor, amelyek az Airbus A320 pilótafülkéjét hűen idézik meg. A rendkívül részletes belső tér mellett a szimulátor lehetőséget biztosít arra, hogy különböző időjárási körülményeket és úti célokat modellezzenek. Ez különösen hasznos a pilóták számára, akik a kötelező vizsgáikat készítik elő, hiszen így valósághű környezetben gyakorolhatják tudásukat.

Emellett a központban képzik a légiutas-kísérőket is, akik a vészhelyzeti eljárás oktatása során gyakorolják többek között a repülőgép-kiürítést, és a fedélzeti tűzoltást. A bejárás során mindezeket a sajtó meghívottjai is kipróbálhatták.

Related posts