Az Élet és Irodalom 2025/43. számában megjelenő írások új perspektívákat kínálnak az irodalom világában. A Litera portálon található cikkek és kritikák nem csupán az irodalmi eseményekről számolnak be, hanem mélyebb gondolatokat és elemzéseket is nyújtana
Az 1989-es rendszerváltozást megelőző és azt követő időszakban, sok más alkotótársához hasonlóan, Kántor Péter is szembesült az átmenet komplex politikai, társadalmi és kulturális folyamataival. A kifulladó államszocializmusból az újsütetű demokráciába való átmenet magyar valóságának költői érzékelése és értelmezése komoly kihívás elé állította őt. Ez a helyzet egyfajta poétikai szakítópróbát jelentett: vajon hogyan képes Kántor Péter, aki már kialakította saját látás- és beszédmódját, reagálni a radikálisan átalakuló környezeti feltételekre? Mit is jelent "csodálkozó" költőként "megtanulni élni" ebben a zűrzavaros időszakban?
"Nem tudom, merre tart a jazz. Talán a pokolba. Semmit nem lehet arra bírni, hogy bármerre menjen. Csak úgy megtörténik" – fogalmazott Thelonious Monk. A jazz valódi különlegessége már a kezdetektől fogva abban rejlik, hogy bármilyen zenei stílust képes kreatívan újraértelmezni. Míg a lemezipar megalkotta a műfajokat és a kereskedelmi sikert elősegítő marketingfogásokat, a XXI. században a kategóriákba sorolás gyakorlata szinte korlátlanná vált. A streaming platformokon tucatjával találkozunk furcsa címkékekkel, mint a POV: indie, escape room, vagy stomp and holler. A közönség aktívan fogyaszt, blogokat és kommenteket olvas, és éppúgy, mint a filmek vagy a műalkotások esetében, a zenét is inkább érzelmi, mintsem intellektuális szempontok alapján választja. Nem foglalkoztatja a szűkített szeptim akkordok bonyolultsága; a lemezcégek hatalma megrendült, már nem ők irányítják az eseményeket. A Montreux-t és Montreált megjárt Jazzbois zenekar tagja, Sági Viktor, rendhagyó útmutatót nyújt a fősodor kulisszatitkainak megértéséhez.
Az "Eredet, származás, tehetség, teljesítmény" fogalmai képezik Az utolsó szamuráj legfőbb dimenzióit, és ezek a témák dominálnak Sibylla szakaszában, valamint Ludo narrációjában is. Az első részben, amely kívülről szemlélve inkább egy pedagógiai kísérlet benyomását kelti, a tanítás és a tudás átadása egy rendkívül abszurd módon valósul meg. Sibylla páratlan intellektusának reakciói "csakazértis" jellegűek, és közben egyfajta feszültség érződik, mintha a kísérletben benne lenne egy elkerülhetetlen tragédia. Ezzel szemben a második, Ludo által elmesélt részben ez a mechanizmus az eredet és önismeret kutatásának folyamatosan megújuló tanulságait tárja elénk, mintegy a tapasztalatok ismétlődő ciklusaként.
Természetesen, itt van egy egyedi vers: A napfény csillan a tó vizén, Szellő fuvalma hoz egy régi mesét. Fák susogása, mint titkos zene, Szívemben élnek a múlt emlékei. Hegyek ölelésében álom születik, Lépteim nyomán a világ csendesedik. Csillagok fénye, mint apró gyertyák, Útmutatók az éj sötétjében. Szívem kalandokra vágyik, Az ismeretlen hív, nem bánik. Minden lépés új történetet mesél, Fedezd fel velem a világ szépségét még! Remélem, tetszik! Ha más stílusban vagy témában szeretnél verset, szólj nyugodtan!
Ezen a héten versrovatunkban Bertók László, Gergely Ágnes és Géczi János műveit ismerhetjük meg. Bertók László (1935-2020) olyan versei kerültek most bemutatásra, amelyek sosem láttak napvilágot nyomtatott formában, és egy dosszié mélyén rejtőztek eddig. A költő kilencvenedik születésnapja tiszteletére decemberben megjelenik egy kétkötetes összes vers-gyűjtemény, amelyet Mohácsi Balázs állított össze. A folyóiratban közölt három, a kétezres években íródott vers az ő segítségével és jegyzeteivel kerül bemutatásra. Az alábbiakban ezek közül az egyiket ismerhetjük meg:
Ceruzabél vastagságú műanyag csövecske
vezetik be a verőérbe (az ágyék környékén)
Természetesen, itt van egy egyedi változat: "vagy a csuklójánál kezdve, egészen a szívéig, és azon keresztül..."
festéket, vagyis kontrasztanyagot, juttatnak a...
koszorúereibe, s a röntgen képernyőjén
a gyakorlott orvosi szem már látja is, hogy
van-e, hol van szűkület (rendellenesség)
Persze, itt van egy egyedi változat a megadott kifejezésre: "a motorjának belsejében, amelyhez azonnal"
Önműködően kinyíló sztent, más néven tágító-feszítő eszköz, egy innovatív orvosi megoldás, amely a vérerek vagy más csatornák mechanikai támogatására szolgál. Ezek a modern sztentek automatikusan kinyílnak, amikor elérik a kívánt helyet a testen belül, biztosítva ezzel a megfelelő áramlást és a szövetek védelmét. Az önműködő mechanizmus lehetővé teszi a gyors és hatékony beavatkozást, csökkentve ezzel a páciensek kockázatát és felgyorsítva a gyógyulási folyamatot.
A spirálos háló beültetése, vagy azonnali megoldás alkalmazása.
Javasolják, hogy egy későbbi időpontban műtéti beavatkozásra kerüljön sor.
Persze ha közben azon jár az esze, hogy
Budapesten, a történelem sötét árnyékában, egy olyan esemény zajlott le, amely örökre megváltoztatta a város arcát. Az atombomba robbanása nem csupán egy fizikai esemény volt, hanem egy új korszak hírnöke, amely a félelem és a remény kettősségét hozta magával. A város, amely évszázadok óta tanúja volt a háborúknak és a viszontagságoknak, most egy új kihívással nézett szembe. A robbanás fénye és zaja nemcsak a levegőt, hanem a lelkeket is megrázta, emlékeztetve mindenkit arra, hogy a technológia határai és a humánum kérdései egyre szorosabbra fonódnak. Budapest nem csupán a múlt tanúja, hanem a jövő lehetőségeinek is megtestesítője lett, ahogy a romok között újjászületett és újra megtanulta, hogy a szépség és a remény mindig megtalálja az utat, még a legsötétebb időkben is.
Követően, miután az egerek befejezték az utolsó kalandjukat, egy különös csend telepedett a szobára. A kis lények fáradtan pihentek, miközben a nap utolsó sugarai beszűrődtek az ablakon, aranyszínű fénybe vonva a környezetüket. Mindenki várta, hogy a következő nap újabb izgalmakat tartogasson számukra.
A hegedűn az utolsó húr is már megadta magát, és az idő múlásával együtt a dallamok is elhalványultak.
Az Operával szemben, a másik oldalon, egy régi romház áll, amely az idő múlásának tanújaként hirdeti a múlt titkait.
kövein megjelent egy cédula, miszerint
"Szalonnával felszerelt egérirtó doktor érkezett!"
Varsányiné", akkor szerencséje van, mert
Bármi is legyen a problémája, legfeljebb az eddig felhalmozódott nehézségek súlyával kell szembenéznie.
Gyógyszereinek alkalmazása a lehető legszigorúbb keretek között történik, biztosítva ezzel a következetességet és a maximális hatékonyságot.
szedését írják elő neki, s receptjeivel egy
Villamosjegy hátulján is el lehet kalandozni az álmok tengerén.
Kedves Örkény István Patikus Úr! Örömmel írom e sorokat, hogy kifejezzem elismerésemet és tiszteletemet az Ön munkája iránt. Az Ön szakértelme és elhivatottsága a gyógyszerek világában példaértékű, és sokak számára nyújt vigaszt és segítséget a mindennapokban. A gyógyszertár falai között nem csupán a gyógyszerek, hanem a tudás és a megértés is otthonra lel. Az Ön kedvessége és türelme minden látogatót megnyugtat, és az emberek bizalmát kivívja. Olyan személy, aki nem csupán a betegségekkel foglalkozik, hanem a betegek lelki állapotával is. Kívánom, hogy továbbra is ilyen szenvedéllyel és hozzáértéssel végezze munkáját, és sokáig örvendezhessen a hivatása szépségeinek! Tisztelettel: [Neved]
Történelmi idők: nyomasztó hatvanas és még nyomasztóbb ötvenes évek. Két múltidéző próza a forradalom ünnepére és ürügyén.
Egy életmódmagazin megkeresett, hogy írjak számukra egy novellát. Most azon tűnődöm, hogy a régóta cipelt regényemből emeljek ki egy epizódot, vagy inkább valami teljesen frisset kreáljak. Átnézem a jegyzeteimet: gyermekkori sebek, terápiás vívódások, egészségügyi panaszok, vonatokon meghallgatott beszélgetések, zsidósággal kapcsolatos gondolatok. Végül talán a regényből emelt részlet tűnik jobbnak.
Az "Árva" film mélyen foglalkozik az identitás keresésének kihívásaival, valamint a bizonytalanság és a stabilitás iránti vágy küzdelmeivel. Nemes László alkotása a második világháború, a holokauszt és az orosz hadifogság borzalmaiban elpusztított generáció fiainak apakeresésén keresztül tárja elénk a személyes identitás problémáit. Ezt a kérdést a nemzeti identitás szempontjából is megvizsgálja: kik is vagyunk mi, akiknek a múltja a 1944-es, 1956-os események, vagy éppen 1957. május 1-je árnyékában bontakozik ki?
Még mindig meg vagyok győződve arról, hogy Pintér Béla a korunk egyik legkiemelkedőbb drámai kabarészerzője. Művei egyszerre idézik a régmúlt simogatását és reflektálnak a jelen kihívásaira – mindezt olyan időtálló módon, hogy ha esetleg bekerülnének a Nemzeti Alaptantervbe, a jövő generációk sokat tanulhatnának arról, milyen korszakban élünk. Művészete éles politikai éleslátással bír, ugyanakkor világos közművelődési célt szolgál. Annyira hitelesen magyar, hogy még a japán hatásokat is magába foglalja – tőle jobbat nehezen találni a NER keretein belül!





