A határokon túli elérhetőség mindig is kihívást jelentett, miközben itthon a hazai webshopok folyamatosan teret vesznek.
Az agresszíven terjeszkedő kínai online áruházak egyre nagyobb szeletét viszik el a magyar e-kereskedelmi tortának - derül ki egy friss kutatásból.
Bár a hazai online boltok többsége továbbra is optimizmussal tekint a jövőbe, komoly versenytársakkal kell megküzdeniük. A Temu és más külföldi piacterek megjelenése jelentős nyomást gyakorol bizonyos piaci szegmensekre: a webáruházak harmada már tapasztal forgalmi csökkenést, miközben a mesterséges intelligencia szédületes sebességgel alakítja át az e-kereskedelem világát. E megállapításokat a Shoprenter és a Visa legújabb közös Nagy Webáruház Felmérésének legfontosabb eredményei tükrözik.
A 2008 óta folytatott e-kereskedelmi kutatás legfrissebb eredményei 1085 hazai webáruház-tulajdonos véleményét tükrözik. Az adatok alapján a megkérdezettek négyötöde vár árbevétel-növekedést 2025-re, és körülbelül 20%-uk kifejezetten jelentős bővülésre számít. Érdemes megjegyezni, hogy a vizsgált webshopok 9%-a 2025-ben indult, míg további 15%-ukat az elmúlt 1-2 évben alapították. Ez a tendencia azt jelzi, hogy az e-kereskedelem iránti vállalkozói kedv továbbra is élénk és dinamikus.
Sokasodó gondok
A háttérben azonban komoly működési kihívások rejlenek. A válaszadók többsége az új vásárlók megszerzését említi a legfőbb problémaként (64%), míg a vásárlási gyakoriság növelése is komoly gondot jelent (62%). Ezen túlmenően, a kereskedőkre jelentős nyomást gyakorol a marketingmenedzsment (48%) és a visszatérő vevők megtartásának nehézsége (44%).
A hazai boltok számára számos kihívást jelent az egyre erősebb globális piaci jelenlét, amelyet külföldi riválisok, mint például a figyelmet felkeltő, kínai hátterű Temu, generálnak. A Temu rendkívül intenzív reklámkampányt folytatva villámgyorsan átformálta a magyar kereskedelmi tájat: a kereskedők körülbelül egyharmada drámai forgalomcsökkenésről számolt be az árazásával agresszíven versengő rivális miatt. Érdekes módon azonban a válaszadók 2 százaléka úgy véli, hogy a Temu megjelenése kedvezően befolyásolta üzleti teljesítményét.
Miközben itthon egyre fokozódik a külső nyomás, a külföldi bevételek megszerzése komoly kihívások elé állítja a vállalkozásokat. A felmérésben részt vevő webáruházak többsége továbbra is kizárólag a hazai piacon tevékenykedik: csupán 19 százalékuk bővítette tevékenységét nemzetközi szintre, és közülük is csak minden második van jelen legalább öt különböző országban. Ez azt jelzi, hogy a nemzetközi piacra lépés inkább a kivételek közé tartozik, semmint a megszokott gyakorlat.
A terjeszkedés során számos komoly kihívással kell szembenézni: a külföldi vásárlók megszerzése (51%) és a piacismeret hiánya (50%) a legnagyobb akadályokat jelentik. Továbbá, a finanszírozási nehézségek (28%), a különböző rendszerekhez való technikai alkalmazkodás (29%), valamint az adózási és jogi előírásoknak való megfelelés (27%) is gyakran gátat szab a magyar online boltok nemzetközi terveinek megvalósításában.
Kezdünk leszokni a készpénzről
Bár lassan, de úgy tűnik, a hazai vásárlók kezdenek eltávolodni a leginkább elavultnak számító készpénzes utánvételi megoldásoktól. Az idei évben a bankkártyás online fizetés vált a legelterjedtebb módszerré, részesedése elérte a 35%-ot. Ezzel szemben a készpénzes utánvétel még mindig jelentős mértékben jelen van, körülbelül 28%-os arányban. A bankkártyás utánvétel 21%-ot, míg a banki átutalás 19%-ot képvisel a piacon.
Manapság már egy kutatás sem teljes nélküle: a mesterséges intelligencia kiemelt szereplővé vált. A hazai e-kereskedők helyzete ebben a kontextusban kedvezőnek mondható: a webáruházak 62%-a aktívan alkalmaz MI-alapú megoldásokat, míg 26%-uk a közeljövőben tervezi ezen technológiák integrálását.
A technológia leggyakoribb felhasználási területei közé tartozik a termékleírások és marketingszövegek generálása (86%), valamint a képek előállítása és szerkesztése (66%). Emellett egyre elterjedtebb az MI használata az elemzések (36%), piackutatás (36%), stratégiaalkotás (34%) és ügyfélszolgálat (25%) területén is.
Az algoritmusok bevetéséhez kötödő látványos és gyakori felsülések láthatóan nem bizonytalanították el a megkérdezetteket: az e-kereskedők túlnyomó többsége (83%) úgy véli, hogy az MI már most is érezhetően átalakítja az online értékesítés kulcsfolyamatait, vagy rövid időn belül teljesen új szintre emeli azokat.





